Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială România a cheltuit doar o treime din fondurile ISPA

România a cheltuit doar o treime din fondurile ISPA

Un articol de: Silviu Dascălu - 26 Martie 2008

▲ Zece dintre contractele finanţate prin programul ISPA sunt finalizate, 21 sunt în stadiul de execuţie, fiind finalizate în proporţie de 85%, iar până la finele anului, se aşteaptă încheierea altor 27 de proiecte ▲ Ministerul Economiei şi Finanţelor intenţionează să demareze, până în luna aprilie, o acţiune împotriva companiilor care au înregistrat întârzieri în implementarea proiectelor finanţate prin acest program ▲

România a cheltuit o treime (768 de milioane de euro) din valoarea totală contractată până în prezent (2,3 miliarde de euro), din fondurile ISPA, banii fiind folosiţi pentru proiecte de infrastructură şi de mediu, potrivit datelor Ministerului Economiei şi Finanţelor (MEF). Secretarul de stat din MEF, Eugen Teodorovici, a spus că, în prezent, zece dintre contractele finanţate prin programul ISPA sunt finalizate, 21 sunt în stadiul de execuţie, fiind finalizate în proporţie de 85%, iar până la finele anului se aşteaptă încheierea altor 27 de proiecte, din care 21 pe mediu şi şase pe transporturi, în valoare totală de peste 371 de milioane de euro. Ministerul estimează că, pe parcursul anului, vor mai fi semnate 55 de contracte, 23 pe mediu şi 32 pe transporturi. Până în prezent, România a încheiat cu Comisia Europeană 65 de memorandumuri de finanţare ISPA, în valoare totală de aproximativ 2,7 miliarde de euro, din care 2 miliarde sunt asigurate de UE, restul reprezentând cofinanţarea naţională. În baza memorandumurilor, s-au semnat 262 de contracte, din care 183 pentru sectorul de mediu, 73 pentru sectorul de transporturi şi şapte de asistenţă tehnică, în valoare totală de 2,3 miliarde de euro. Din această sumă, Agenţiile de Implementare a ISPA au efectuat plăţi către contractori în valoare de aproximativ 768 de milioane de euro. Teodorovici a estimat că, dacă România va solicita, anual, Comisiei Europene aproximativ 300 de milioane de euro pe an, întreaga sumă disponibilă va fi contractată până în 2010.

27 de proiecte vor fi finalizate în acest an

Un număr de 27 contracte finanţate prin programul ISPA, în valoare de 371,7 milioane de euro, ar putea fi finalizate în 2008, a mai arătat secretarul de stat Eugen Teodorovici. Valoarea reprezintă aproape 20% din fondurile totale prevăzute pentru România prin facilitatea ISPA. „Până la finele acestui an preconizăm finalizarea a 27 de contracte, dintre care 21 din domeniul protecţiei mediului şi 6 din domeniul transporturilor“, a spus Teodorovici. Finanţele estimează pentru acest an semnarea a încă 55 de contracte prin programul ISPA, dintre care 23 pe mediu şi 32 pe transporturi, care pot fi finalizate până în 2010. Prin programul ISPA, urmează ca, în 2008, să fie semnate alte 60 de contracte. În prezent, un număr de 21 de contracte sunt executate în proporţie de 85%. Până în prezent, România a încheiat cu Comisia Europeană 65 de memorandumuri de finanţare ISPA, în valoare totală de 2,7 miliarde de euro, din care 2 miliarde euro, prin programul ISPA. În cadrul ISPA, au fost semnate 262 de contracte (183, în sectorul mediu, 73 de contracte, în transporturi şi 7 contracte de asistenţă tehnică), în valoare totală de 2,3 miliarde de euro.

Campanie împotriva celor care au întârziat

Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF) intenţionează să demareze, până în luna aprilie, o acţiune împotriva companiilor care au înregistrat întârzieri în implementarea proiectelor finanţate prin fonduri ISPA. „MEF va prezenta o astfel de listă până în aprilie, listă care va presupune o evaluare a întârzierilor înregistrate de unele companii“, a spus Teodorovici. Măsura este luată după ce au fost constatate nenumărate întârzieri în implementarea acestor proiecte. Unul dintre proiectele care au ridicat probleme de construcţie este reabilitarea a peste 30 de kilometri de autostradă între Deva şi Orăştie, de către firma DHV. Licitaţia pentru aceste proiect a fost câştigată la începutul anului 2006, iar termenul de finalizare a fost 4 martie 2007, lucru care nu s-a produs nici până în prezent. Costurile iniţiale ale proiectului s-au ridicat la 200 de milioane de euro, iar pe măsura derulării lucrărilor, costurile cerute de companie au ajuns la 350 de milioane de euro. Potrivit reprezentantului MEF, diferenţa de 150 de milioane de euro va fi imputată companiei care a dezvoltat proiectul. Într-o situaţie similară se află proiectul de modernizare a sistemului de apă potabilă şi ape uzate din Paşcani, contract semnat cu firma Tahal, în 2004, care a fost reziliat în 2006, din cauza slabelor performanţe ale acesteia. Contractul a fost relansat în 2007, când licitaţia a fost câştigată tot de firma Tahal, urmând ca acesta să fie finalizat până în 2009.

Ce este ISPA

Programul ISPA (Instrument pentru Politici Structurale de Pre-Aderare) este unul dintre cele trei instrumente de finanţare nerambursabilă care, împreună cu PHARE şi SAPARD, sprijină ţările candidate în pregătirea lor pentru aderarea la Uniunea Europeană. Scopul ISPA este de a oferi sprijin financiar pentru investiţii în domeniul protecţiei mediului şi al transporturilor, pentru a accelera procesul de armonizare a legislaţiei ţărilor candidate cu normele europene în aceste două sectoare. Beneficiari sunt autorităţile locale şi centrale, regii autonome şi companii naţionale care sunt capabile să dezvolte proiecte de infrastructură de amploare. Valoarea finanţării nerambursabile se ridică la maximum 75% din valoarea fiecărui proiect, diferenţa de 25% reprezentând cofinanţarea (componenta locală) ce poate fi asigurată din resurse bugetare şi prin împrumuturi de la instituţii financiare.