Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Taina iubirii divine răstignite de lumea păcatului

Taina iubirii divine răstignite de lumea păcatului

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Pr. Ştefan Sfarghie - 18 Aprilie 2014

În toate bisericile ortodoxe s-a oficiat joi, 17 aprilie, slujba Deniei celor 12 Evanghelii sau a Utreniei din Sfânta și Marea Vineri. Conform Sinaxarului citit la această slujbă, în Sfânta şi Marea Vineri se prăznuiesc sfintele,  mântuitoarele şi înfricoşătoarele Pătimiri ale Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos.

În cuvântul de învățătură Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a explicat că Sfânta și Marea Vineri ne arată taina iubirii divine răstignite de lumea păcatului. „Pe de o parte, toate cântările din Vinerea Pătimirilor arată răutățile lumii căzute în păcat: trădarea lui Iuda, frica prea mare a ucenicilor și lepădarea lui Petru, răutatea și viclenia mai marilor cărturarilor și faraiseilor, lașitatea și nedreptatea lui Ponțiu Pilat, violența soldaților, rătăcirea și nerecunoștința mulțimilor, obrăznicia tâlharului nepocăit și nepăsarea multora cărora Iisus le-a făcut mult bine. Aceasta este lumea păcatului care ucide, lumea patimilor egoiste și a morții. Pe de altă parte, slujbele din Vinerea Pătimirilor, inspirate din Sfintele Evanghelii, pe care imnografii le tâlcuiesc în stare de rugăciune și de doxologie, arată îndelunga răbdare și bunătatea Domnului Iisus Hristos față de toți oamenii, adică iubirea Sa mai tare decât suferințele chinurilor și decât durerile morții, pricinuite de oameni”, a spus Preafericirea Sa.

Pătimirile Domnului sunt sfinte, mântuitoare și înfricoșătoare

Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat de ce Sfintele Pătimiri ale Domnului Hristos sunt numite sfinte, mântuitoare și înfricoșătoare. „Pătimirile Domnului sunt numite sfinte, pentru că Cel ce suferă este nevinovat, este Sfântul lui Israel, Mesia, Fiul lui Dumnezeu. Ele sunt mântuitoare, deoarece îndurând aceste pătimiri sau ispite ale durerii Hristos ca Om nu se desparte de Dumnezeu Tatăl. El rămâne împlinitor al voinței lui Dumnezeu ascultător făcându-Se pe Sine până la moarte și încă moarte de cruce. Atunci, în mijlocul Raiului și în ziua a 6-a când a fost făcut omul, Adam și-a întins mâinile neascultării spre pomul oprit și s-a despărțit de Dumnezeu. Acum Iisus, Adam cel nou, Și-a întins mâinile pe lemnul crucii în mijlocul zilei și în mijlocul pământului în ziua a 6-a, vineri, pentru a arăta ascultare față de Dumenzeu până la moarte, vindecând pe om de neascultare și mântuindu-l de despărțirea lui de Dumnezeu, Izvorul vieții. Sfintele Pătimiri ale Domnului Iisus Hristos sunt înfricoșătoare, pentru că Cel ce pătimește în trup, nu este numai om, ci este Dumnezeu-Omul cel atotputernic și smerit”, a explicat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

În continuare, Preafericirea Sa a arătat că Hristos Domnul pătimește pentru noi din iubire sfântă, ca să ne mântuiască de patimi. Fiecare Evanghelie citită în cadrul Deniei ne aduce o taină în plus în ceea ce privește iubirea lui Dumnezeu. Făcând referire la cântările de la strană care sunt o meditație selectivă asupra unor aspecte din cele 12 Evanghelii, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat trei aspecte ce reies din acestea: „În primul rând, Biserica a fost sensibilă la ceea ce a prevăzut Scriptura privind moartea Mântuitorului Iisus Hristos. Al doilea aspect deosebit de semnificativ pentru viața noastră spirituală și pentru credința noastră este modul în care s-a comportat natura înconjurătoare. Din acest punct de vedere, slujba din seara aceasta (n.r. joi) spune că toată făptura s-a cutremurat văzând pe Făcătorul ei suferind. Dimensiunea aceasta cosmică a suferinței Mântuitorului Iisus Hristos este subliniată numai în cântările liturgice ortodoxe. Al treilea aspect pe care slujba din seara aceasta ni l-a pus în față ca o icoană de meditat este modul în care diferite persoane s-au comportat în fața suferințelor și în fața morții Mântuitorului Iisus Hristos. Dacă medităm cu atenție la diferite categorii de oameni vedem un lucru deosebit de important. În fiecare categorie există oameni care se îndepărtează de Iisus, se comportă cu ostilitate, dușmănie și indiferență, dar sunt și oameni care rămân fideli sau credincioși până la capăt. Persoanele care rețin în mod deosebit atenția, deoarece este vorba de taina Bisericii, sunt Maica Domnului și ucenicul iubit al Domnului, Sfântul Ioan Evanghelistul. Cu nimeni nu vorbește Iisus de pe Cruce, decât cu Maica Sa și cu ucenicul iubit, care împreună sunt icoana Bisericii. Maica Domnului, stând în dreapta Crucii, nu spune nici un cuvânt, deoarece Dumnezeu Cuvântul trece prin moarte. Ea doar privește și trăiește taina morții Fiului ei într-o durere negrăită”, a arătat Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române.

Patriarhul Bisericii noastre a mai arătat că în moartea lui Hristos, puterea iubirii jertfelnice se vede în capacitatea de a-i ierta pe cei care Îl răstignesc, iar după Înviere, puterea iubirii jertfelnice se vede în Euharistie, adică în faptul că Se dăruiește lumii spre iertarea tuturor celor care cred în El. „Noi nu-i putem ierta uneori nici pe cei pe care îi iubim, sau zicem că îi iubim, dar în cazul Mântuitorului, El nu-i blestemă pe cei ce Îi fac rău şi nu-i spune lui Petru scapă-Mă de ei, ci îi spune: «Întoarce sabia ta la locul ei pentru că toţi cei ce scot sabia de sabie vor pieri». Iisus nu foloseşte violenţa ca să poată supravieţui, El preferă să îndure violenţa altora decât să răspundă la violenţă cu violenţă. Iisus preferă să îndure ura altora, decât să cadă El însuşi din starea de iubire faţă de Dumnezeu şi faţă de semeni. Aici vedem deja puterea iubirii jertfelnice şi iertătoare care anticipează Învierea. Slujbele din Sfânta și Marea Vineri ne învață să ne deschidem sufletul pentru ca Hristos Domnul Cel răstignit, cu prezența Sa nevăzută dar reală, să ne dăruiască și nouă putere duhovnicească de a birui răutatea cu bunătatea și păcatul cu sfințenia. Cei ce au postit, cei ce și-au plâns păcatele, cei ce s-au spovedit, cei ce au făcut milostenie, cei ce au iertat pe alții, au biruit încetul cu încetul ispitele lăcomiei, ale mândriei și ale răutății, iar cei ce, trecând prin necazuri și încercări, nu-şi schimbă și nu-și împuținează credința și nici dragostea lor față de Dumnezeu și față de semeni, aceea pot birui ispitele suferinței și se unesc cu Hristos Cel răstignit și înviat”, a explicat Preafericirea Sa.

La finalul slujbei, toți credincioșii prezenți la Catedrala patriarhală au primit câte o iconiță cu Răstignirea Mântuitorului Iisus Hristos, în semn de binecuvântare.