Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia de Duminică Sfinţii români - rodul cel mai de preţ al lucrării Sfântului Duh în Biserica noastră

Sfinţii români - rodul cel mai de preţ al lucrării Sfântului Duh în Biserica noastră

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Evanghelia de Duminică
Data: 21 Iunie 2009

Evanghelia Duminicii a II-a după Rusalii (a Sfinţilor Români) Matei 4, 18-23

18. Pe când umbla pe lângă Marea Galileii, a văzut pe doi fraţi, pe Simon, ce se numeşte Petru, şi pe Andrei, fratele lui, care aruncau mreaja în mare, căci erau pescari.

19. Şi le-a zis: Veniţi după Mine şi vă voi face pescari de oameni.

20. Iar ei, îndată lăsând mrejele, au mers după El.

21. Şi de acolo, mergând mai departe, a văzut alţi doi fraţi, pe Iacov al lui Zevedeu şi pe Ioan fratele lui, în corabie cu Zevedeu, tatăl lor, dregându-şi mrejele şi i-a chemat.

22. Iar ei îndată, lăsând corabia şi pe tatăl lor, au mers după El.

23. Şi a străbătut Iisus toată Galileea, învăţând în sinagogile lor şi propovăduind Evanghelia împărăţiei şi tămăduind toată boala şi toată neputinţa în popor.

Pericopa evanghelică rânduită pentru lectură în această duminică ilustrează chemarea la apostolat a ucenicilor Mântuitorului Iisus Hristos. Această duminică, ce urmează Duminicii Tuturor Sfinţilor, are un plus de semnificaţie pentru noi, românii, ea fiind şi ziua de serbare a tuturor Sfinţilor Români.

Toţi oamenii sunt chemaţi să devină sfinţi, dar devin sfinţi numai cei care răspund chemării Mântuitorului Hristos şi cultivă comuniunea lor de iubire cu Dumnezeu, Cel Unul Sfânt, şi cu semenii lor.

În Ortodoxie, Duminica Tuturor Sfinţilor, urmată de Duminica Sfinţilor Români, este plasată în calendar îndată după Duminica Pogorârii Sfântului Duh (Rusaliile). Astfel, se arată că scopul trimiterii Duhului Sfânt în lume este ca oamenii să devină sfinţi, iar rostul Bisericii lui Hristos, constituită în Duhul Sfânt, este sfinţirea oamenilor.

Duminica Sfinţilor Români este sărbătorită la o săptămână după Duminica Tuturor Sfinţilor şi arată faptul că, de la creştinarea neamului românesc şi până astăzi, sfinţenia este cel mai de preţ rod al lucrării Sfântului Duh în Biserica Ortodoxă Română.

Sfinţii sunt prietenii cei mai intimi ai lui Dumnezeu

Sfânta Scriptură ne spune că „minunat este Dumnezeu întru sfinţii Lui” (Psalm 67, 36). Aceasta înseamnă în primul rând că Dumnezeu - unicul izvor al sfinţeniei - împărtăşeşte sfinţenia Sa oamenilor pe măsură ce aceştia Îl caută pe Dumnezeu. De aceea, Sfântul Apostol Pavel îndeamnă, zicând: „Căutaţi pacea cu toţi şi sfinţenia, fără de care nimeni nu va vedea pe Domnul” (Evrei 12, 14).

Biserica lui Hristos Cel răstignit şi înviat, întemeiată de El prin Pogorârea Sfântului Duh în ziua Cincizecimii, este deodată experienţa căutării sfinţeniei şi a primirii sfinţeniei de către oameni. Drept urmare, comuniunea sfinţilor din toate veacurile şi din toate locurile este în împărăţia cerurilor „dreptate şi pace şi bucurie în Duhul Sfânt” (Cf. Romani 14, 17). Sfinţii sunt prietenii cei mai intimi ai lui Dumnezeu şi cei mai buni dintre oameni. Sfântul este purtătorul dragostei lui Hristos pentru lume şi sălaşul locuirii Sfântului Duh, Care cu suspine negrăite doreşte ca orice om să crească duhovniceşte spre asemănarea cu Dumnezeu (Cf. Romani 8, 27-30).

Biserica cinsteşte pe sfinţi întrucât recunoaşte în ei prezenţa lui Hristos şi lucrarea Sfântului Duh. Cinstirea sfinţilor nu este, aşadar, o ştirbire a cinstirii lui Dumnezeu ci, dimpotrivă, este o preamărire a iubirii Sale pentru oameni şi a lucrării Lui de înălţare a omului spre frumuseţea şi viaţa veşnică a lui Dumnezeu. Domnul nu este minunat într-o singurătate şi într-o izolare veşnică, ci este minunat întru sfinţii care se împărtăşesc şi se bucură de iubirea lui Dumnezeu şi de slava Sa. De aceea, Biserica dreptmăritoare mărturiseşte şi cinsteşte credinţa şi vieţuirea sfinţilor. Întrucât omul a fost creat după chipul lui Dumnezeu Cel veşnic sfânt, sfinţenia este viaţa adevărată a omului sau împlinirea umanului. În acest înţeles, Evanghelia ne îndeamnă: „Fiţi desăvârşiţi precum Tatăl vostru Cel din ceruri desăvârşit este” (Matei 5, 48).

Biserica proclamă sfinţenia acolo unde Dumnezeu a binevoit s-o arate

Cartea Apocalipsei ne spune că neamurile îşi vor aduce slava lor în împărăţia lui Dumnezeu (Cf. Apocalipsa 21, 16). Sfinţii fiecărui neam reprezintă mai ales frumuseţea cea nepieritoare a slavei fiecărui neam în faţa lui Dumnezeu.

Pentru a sublinia faptul că Duhul Sfânt a lucrat în chip minunat, de-a lungul veacurilor, şi pe pământul ţării noastre sau în poporul nostru, de la creştinarea sa şi până astăzi, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, la 20 iunie 1992, a hotărât ca Duminica a II-a după Rusalii să fie numită Duminica Sfinţilor Români, urmând Duminicii Tuturor Sfinţilor.

Sfinţii pe care i-a canonizat Biserica noastră au fost mai întâi cinstiţi de poporul credincios, iar Biserica, de fapt, confirmă recunoaşterea sfinţeniei, care vine din lucrarea Sfântului Duh în oameni. Biserica constată şi proclamă sfinţenia acolo unde Dumnezeu a binevoit s-o arate.

Duminica aceasta a Sfinţilor Români este, prin urmare, prilej deosebit de a mulţumi cu dragoste lui Hristos pentru darurile revărsate asupra acestui neam şi de a pomeni cu recunoştinţă şi veneraţie pe toţi sfinţii români, cunoscuţi şi necunoscuţi, care au făcut roditoare aceste daruri.

Cu adevărat, darurile cele mai de preţ ale rodirii întru fidelitate faţă de Hristos şi unitate de credinţă sunt sfinţii, cunoscuţi şi necunoscuţi, pentru că, în vieţile sfinţilor, rodirile din istorie se înveşnicesc în slavă nepieritoare, viaţa creştină fiind „ascunsă cu Hristos în Dumnezeu. Iar când Hristos, Care este viaţa voastră, Se va arăta, atunci şi voi, împreună cu El, vă veţi arăta întru slavă” (Coloseni 3, 3-4).

Sfinţii români sunt deodată daruri ale împărăţiei cerurilor pentru acest pământ creştinat şi daruri ale acestui pământ pentru împărăţia cerurilor. Simpli cuvioşi monahi şi preoţi de mir sau mari ierarhi, ctitori de cultură creştină, domnitori vestiţi, apărători ai credinţei creştine ori simpli soldaţi martiri şi smeriţi ţărani truditori, toţi au purtat în fiinţa lor aceeaşi dorinţă şi aceeaşi comoară: iubirea de Dumnezeu şi de oameni. „Hristos să Se sălăşluiască prin credinţă în inimile voastre, înrădăcinaţi şi întemeiaţi fiind în iubire” (Efeseni 3, 17).

Izvor de inspiraţie şi înnoire pentru viaţa Bisericii

Cunoscuţi sau necunoscuţi oamenilor, din vremuri străvechi sau contemporani nouă, numărul total al sfinţilor din fiecare neam şi din fiecare vreme îl ştie numai Dumnezeu.

Priviţi împreună, toţi aceşti minunaţi sfinţi ai pământului românesc şi ai Bisericii universale ne arată taina Evangheliei lui Hristos care a rodit, într-un popor credincios, aceste raze şi chipuri de lumină, sfinţind timpul şi formând legături între generaţii, pentru că în ei „Iisus Hristos, ieri şi azi şi în veci, este acelaşi” (Evrei 13, 8).

Aducem laudă lui Hristos, Cel ce pururea lucrează prin sfinţii Săi, atât în timpul vieţii lor pe pământ, cât şi în viaţa lor din ceruri. De aceea, n-a greşit cel ce a spus: „Cu adevărat vii între oameni sunt numai sfinţii!”. În ei este, aşadar, prezent şi lucrător Duhul Sfânt, Domnul de-viaţă-făcătorul, spre slava Preasfintei Treimi şi mântuirea oamenilor!

 

† Daniel,

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

 

 

 Sfinţii români canonizaţi de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române

IANUARIE

10. †) Sfântul Cuvios Antipa de la Calapodeşti

13. Sfinţii Mucenici Ermil şi Stratonic

25. † Sfântul Bretanion, Episcopul Tomisului

FEBRUARIE

28. † Cuvioşii Ioan Casian Romanul şi Gherman din Dobrogea (în anii bisecţi sunt serbaţi pe 29 februarie)

MARTIE

26. Sfinţii Mucenici Montanus, preotul, şi soţia sa, Maxima

APRILIE

6. Sfântul Mucenic Irineu, Episcop de Sirmium

11. †) Sfântul Ierarh Calinic de la Cernica

12. †) Sfântul Mucenic Sava de la Buzău

14. † Sfântul Ierarh Pahomie de la Gledin, Episcopul Romanului

20. †) Sfântul Teotim, Episcopul Tomisului

24. †) Sfinţii Ierarhi Mărturisitori Ilie Iorest şi Sava, Mitropoliţii Transilvaniei; Sfântul Ierarh Iosif Mărturisitorul din Maramureş; Sfinţii Muceniţi Pasicrat şi Valentin din Durostorum

25. †) Sfântul Cuvios Vasile de la Poiana Mărului

26. Sfinţii Mucenici din Dobrogea: Chiril, Chindeu şi Tasie

28. Sfinţii Mucenici: Maxim, Dada şi Cvintilian din Ozovia

MAI

12. † Sfântul Mucenic Ioan Valahul

27. Sfântul Mucenic Iuliu Veteranul

IUNIE

2. †) Sfântul Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava

4. †) Sfinţii Mucenici: Zotic, Atal, Camasie şi Filip de la Niculiţel

8. Sfinţii Mărturisitori Nicandru şi Marcian

15. Sfântul Mucenic Isihie

22. †) Sfântul Ierarh Grigorie Dascălu, Mitropolitul Ţării Româneşti

24. †) Sfântul Niceta de Remesiana; Aducerea moaştelor Sfântului Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava

30. †) Sfântul Ierarh Ghelasie de la Râmeţ

IULIE

1. †) Sfântul Ierarh Leontie de la Rădăuţi

2. †) Sfântul Voievod Ştefan cel Mare

8. Sfinţii Mucenici Epictet şi Astion

18. †) Sfântul Mucenic Emilian de la Durostor

21. † Sfinţii Cuvioşi Rafael şi Partenie de la Agapia

AUGUST

5. †) Sfântul Cuvios Ioan Iacob de la Neamţ

7. †) Sfânta Cuvioasă Teodora de la Sihla

11. †) Sfântul Ierarh Nifon, Patriarhul Constantinopolului

16. †) Sfinţii Martiri Brâncoveni, Constantin Vodă cu cei patru fii ai săi: Constantin, Ştefan, Radu, Matei şi sfetnicul Ianache; Sfântul Cuvios Iosif de la Văratec

21. Sfinţii Mucenici: Donat, diaconul; Romul, preotul; Silvan, diaconul, şi Vetust

23. †) Sfântul Mucenic Lup

30. †) Sfântul Ierarh Varlaam, Mitropolitul Moldovei; † Sfântul Cuvios Ioan de la Râşca şi Secu

SEPTEMBRIE

1. † Sfântul Cuvios Dionisie Exiguul

7. † Sfinţii Cuvioşi Simeon şi Amfilohie de la Pângăraţi

9. † Sfântul Cuvios Onufrie de la Vorona şi Sfântul Cuvios Chiriac de la Tazlău

13. † Sfântul Cuvios Ioan de la Prislop

15. †) Sfântul Ierarh Iosif cel Nou de la Partoş

22. † Sfântul Ierarh Mucenic Teodosie de la Mănăstirea Brazi

26. † Sfântul Voievod Neagoe Basarab

27. †) Sfântul Ierarh Martir Antim Ivireanul

OCTOMBRIE

1. † Sfinţii Cuvioşi Iosif şi Chiriac de la Bisericani

14. †) Sfânta Cuvioasă Parascheva de la Iaşi

21. †) Sfinţii Cuvioşi Mărturisitori: Visarion, Sofronie şi Sfântul Mucenic Oprea; Sfinţii Preoţi Mărturisitori Ioan din Galeş şi Moise Măcinic din Sibiel

27. †) Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureştilor, ale cărui moaşte sunt la Patriarhia Română

28. † Sfântul Ierarh Iachint, Mitropolitul Ţării Româneşti

NOIEMBRIE

9. Sfânţii Mucenici Claudiu, Castor, Sempronian şi Nicostrat;

12. †) Sfinţii Martiri şi Mărturisitori năsăudeni: Atanasie Todoran din Bichigiu, Vasile din Mocod, Grigore din Zagra şi Vasile din Telciu

15. †) Sfântul Cuvios Paisie de la Neamţ

20. †) Sfântul Grigorie Decapolitul; Sfântul Mucenic Dasie

23. †) Sfântul Cuvios Antonie de la Iezerul-Vâlcea

DECEMBRIE

3. †) Sfântul Cuvios Gheorghe de la Cernica

7. †) Sfânta Muceniţă Filofteia de la Curtea de Argeş

13. †) Sfântul Ierarh Dosoftei, Mitropolitul Moldovei

18. †) Sfântul Cuvios Daniil Sihastrul

22. †) Sfântul Ierarh Petru Movilă, Mitropolitul Kievului

26. †) Sfântul Cuvios Nicodim de la Tismana

31. Sfântul Mucenic Hermes.