Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Dicţionar liturgic

Dicţionar liturgic

Un articol de: Ioan Valentin Istrati - 21 Feb 2009

Irmosul este prima strofă dintr-o cântare care aparţine unui canon. Vine de la verbul „a lega, a îmbina“ şi arată sensul irmosului de a lega sensul plenar al întregului canon cu cântarea respectivă. Irmosul, de multe ori, concentrează teologic conţinutul întregii cântări sau ode. Textul Irmosului Cântării a noua, închinată Maicii Domnului, este, de multe ori, la Sărbătorile împărăteşti ori mariologice şi Axionul, cântarea de slavă adresată Maicii Domnului la Liturghie, după Epicleză. Exemplu: „Taină străină văd şi preaslăvită (paradoxală), cer fiind peştera, scaun (tron) de heruvimi Fecioara, ieslea sălăşluire (încăpere), întru care s-a culcat Cel neîncăput, Hristos Dumnezeu, pe Care, lăudându-L,

Îl mărim“ . În acest irmos, Sf. Cosma Melodul interpretează mistic antinomia teologică dintre limitarea spaţio-temporală a Pruncului Iisus şi infinitul veşniciei lui Dumnezeu Cuvântul, care se unesc în mod unic, definitiv şi mântuitor în Persoana lui Iisus Hristos.