Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Înţelepciune biblică: Durerea, leacul mândriei

Înţelepciune biblică: Durerea, leacul mândriei

Un articol de: Nicolae Drăgușin - 05 Septembrie 2010

"Şi ca să nu mă mândresc cu mulţimea descoperirilor, mi s-a dat un ghimpe în trup, înger al satanei, să mă bată peste obraz, ca să nu mă mândresc." (II Corinteni 12, 7)

Ideea principală: durerea ("un ghimpe în trup"), reprezintă un remediu împotriva mândriei, aroganţei ("ca să nu mă mândresc"). Mândria ca origine a răului străbate asemenea unui fir roşu întreaga Scriptură: de la păcatul lui Adam şi Eva, care au vrut să fie "ca Dumnezeu", şi până la Apostoli. Deducem astfel că semeţia exemplifică un risc care nu-i ocoleşte nici măcar pe cei mai apropiaţi discipoli ai Mântuitorului. Dante în "Divina comedie" aşază mândria pe primul loc în lista celor şapte păcate capitale.

Despre ce mândrie este vorba aici? Dacă aroganţa este cel dintâi în ordinea gravităţii dintre cele şapte păcate, la rândul ei cunoaşte mai multe forme dispuse ierarhic. Mândria de care vorbeşte Pavel este cea rezultată din contemplarea propriilor virtuţi, a puterii de a face multe minuni ("mulţimea descoperirilor"). Este cea mai gravă, căci desparte omul de umilinţă, adică de sentimentul dependenţei de Dumnezeu. Mândria rezultată din succes, avuţie sau putere este mai mică, fiind formă de elogiere a sinelui.

O altă idee degajată de verset este că durerea reprezintă un lucru rău ("înger al satanei"), nedorit de Dumnezeu în creaţie, însă permis ("mi s-a dat un ghimpe"). Sensul îngăduinţei nu este ca răsplată pentru fapta rea, ci unul profund pedagogic. Durerea resimţită de Pavel este menită să-l înveţe umilinţa şi necesitatea acesteia pentru o viaţă virtuoasă.

S-a presupus că durerea lui Pavel nu este una simbolică, ci reală. Oricum, durerea fizică are (şi) o semnificaţie spirituală; la Pavel şi la noi toţi.