Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Înţelepciune biblică: Puterea, dragostea şi înţelepciunea

Înţelepciune biblică: Puterea, dragostea şi înţelepciunea

Un articol de: Nicolae Drăgușin - 06 Octombrie 2011

"Căci Dumnezeu nu ne-a dat duhul temerii, ci al puterii şi al dragostei şi al înţelepciunii." (II Tim. 1, 7)

Dacă în alt loc (I Ioan 4, 18) Pavel, Apostolul lui Dumnezeu, a opus fricii iubirea, acelaşi Pavel opune aici fricii trei virtuţi: puterea, dragostea şi înţelepciunea. Dacă ediţiile sinodale ale Bibliei găsesc cuvântul "temere" drept cea mai bună varianta românească a originalului grecesc, ediţiile din alte limbi optează pentru termeni care în româneşte s-ar traduce prin "timiditate". Timiditatea se aseamănă fricii prin lipsa curajului, dar are ca încărcătură specifică şi ruşinea. Acest lucru are sens căci Pavel îl îndeamnă pe Timotei să nu aibă temere, adică să nu-i fie frică de moartea pentru Hristos şi să nu se ruşineze de El. Pentru a contrabalansa temerea (frica, ruşinea), Dumnezeu "ne-a dat puterea, dragostea şi înţelepciunea". În ce priveşte înţelepciunea, unele ediţii folosesc "auto-control" şi chiar "cumpătare". Prima observaţie este că aceste virtuţi care definesc spiritul creştin sunt darul lui Dumnezeu, primit prin har şi nu sunt înnăscute omului. Deci ele se câştigă. A doua observaţie: "cumpătarea"/ "înţelepciunea" echilibrează "puterea" şi "dragostea". Din perspectiva vieţii, puterea înseamnă intensitate, dragostea - dăruire, iar înţelepciunea - ordonarea celor două. Cercetătorii biblici au subliniat că triada putere-dragoste - înţelepciune reprezintă o îmbinare a valorilor iudeo-creştine cu cele ale antichităţii greceşti, tipică epistolelor pastorale, cum este aceasta. De pildă, pentru Aristotel, aşa cum subliniază Fred D. Gealy, cumpătarea este calea de mijloc între plăcere (exces) şi suferinţă (deficienţă).