Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului: Dialogul dintre Biserica Ortodoxă Română şi Biserica Anglicană în secolul al XVII-lea (II)aa

Istoria creştinismului: Dialogul dintre Biserica Ortodoxă Română şi Biserica Anglicană în secolul al XVII-lea (II)aa

Un articol de: Cezar ţăbârnă - 25 Feb 2010

În secolul al XVII-lea, teologii din Constantinopol şi cei din diaspora erau ocupaţi cu alte treburi, încât Ortodoxia era ameninţată cu invadarea de învăţături străine sau cu câştigarea ei pentru „uniaţie“. În Ţările Române apar în acest timp adevăraţi stâlpi de neclintit ai Bisericii celei adevărate. Nicolae Milescu (1638-1708) este figura ecumenică ce încununează cultura teologică de la sfârşitul secolului al XVII-lea. Acesta, cunoscător al limbilor de circulaţie de atunci (elineşte, slavoneşte, neogreacă, turceşte, latină, germană, engleză şi franceză), era căutat şi consultat în special de către reprezentanţii Marii Britanii la Poartă. Astfel a fost solicitat pentru discuţii de fond de teologul anglican Thomas Smith, capelan şi diplomat al Marii Britanii la Constantinopol şi în acelaşi timp profesor la Universitatea din Oxford. Mai mult, lui Nicolae Milescu i s-a oferit locuinţă în cadrul ambasadei britanice pentru ca rezultatele dialogului să fie cât mai convingătoare şi roditoare. Fondul problemelor discutate era apologetic: „Revelaţia divină şi receptarea ei de către credincioşi, precum şi explicarea Descoperirii dumnezeieşti în marile confesiuni“. În urma dialogului cu Nicolae Milescu, reverendul Thomas Smith a început a scrie o seamă de lucrări despre Biserica Orientului. De aceea, Nicolae Milescu consemnează în epistola sa: „S-a scris la Constantinopol în anul mântuirii 1669, în luna decembrie, de mâna mea, a lui Nicolae spătarul moldovlahul, pentru bucuria şi pomenirea prieteniei veşnice a preaînţeleptului între preoţi - chir Thomas Smith, preotul Bisericii Anglicane din Constantinopol, în palatul prea alesului ambasador al prea puternicului rege al (Marii) Britanii. Cititorilor! să fiţi sănătoşi“. Aşadar, respectul reciproc este un exemplu de-a lungul veacului între Biserica Ortodoxă Română şi Biserica Angliei, între primii iniţiatori ai dialogului între Ortodoxie şi Anglicanism: Nicolae Milescu şi Thomas Smith.