Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Turiștii păgubiți își vor primi banii înapoi

Turiștii păgubiți își vor primi banii înapoi

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Cristina Zamfirescu - 06 August 2018

România s-a aliniat cerințelor legislative europene în domeniul turismului, odată cu adoptarea de către Executiv, săptămâna trecută, a Ordonanţei de transpunere a Directivei 2302/2015 privind garantarea pachetelor turistice. Aceasta va permite rambursarea integrală a pachetelor plătite de turişti şi neexecutate de agenţiile de turism, dar şi repatrierea de urgenţă a turiştilor rămaşi în afara ţării din cauza insolvenţei agenţiei.

„A m reuşit ceea ce nimeni nu a avut curaj să facă până acum. Deşi stăm cu sabia deasupra capului încă din 2014, odată cu prima directivă care ne obliga să intensificăm măsurile de protecţie pentru turişti, nici un ministru nu a îndrăznit să implementeze rambursarea 100% a pachetelor plătite de turişti şi neexecutate de agenţiile de turism cu probleme. Mesajul este clar: Nu mai permitem ca turiştii români să fie furaţi! Până acum, agenţiile de turism puteau vinde pachete turistice de ordinul milioanelor de euro, iar în cazul în care se ajungea la insolvenţă, păgubiţii erau trimişi la poliţa de asigurare care, conform legislaţiei de acum, este de 50 de mii de dolari. Cu alte cuvinte, românii înşelaţi nu erau despăgubiţi, rămâneau şi fără bani, şi fără vacanţă. Doar aşa putem evita să mai ajungem în situaţii precum cea de la Omnia, unde patronul a folosit în alt scop banii oamenilor, iar turiştii nu şi-au recuperat nici astăzi pagubele suferite”, a declarat ministrul turismului, Bogdan Trif, într-un comunicat.

Potrivit sursei citate, agentul economic poate să-şi aleagă forma de garantare, fie că este asigurare, scrisoare de garanţie bancară sau fond mutual, soluţii care pot fi cumulate sau pot fi folosite individual. Important este ca pachetul să fie asigurat.

„Odată cu implementarea ordonanţei, ministerul a introdus noi măsuri de protecţie pentru turişti. În primul rând, este asigurată rambursarea integrală a pachetelor turistice în cazul insolvenţei agenţiilor de turism. În plus, noul proiect legislativ prevede repatrierea de urgenţă a turiştilor rămaşi în afara ţării din cauza insolvenţei agenţiei”, se arată în comunicat.

Totodată, ca măsură suplimentară de protecţie pentru turişti, ministerul a modificat şi condiţiile de licenţiere pentru agenţiile de turism. Astfel, operatorii economici titulari ai licenţelor de turism pentru activitatea de organizare sunt obligaţi să aibă un capital social de cel puţin 25.000 de lei. În prezent, pentru licenţierea operatorilor economici este necesar un capital de 200 de lei.
În plus, Ministerul Turismului (MT) sfătuiește turiștii să nu accepte eventuale promoţii care oferă separat servicii pentru care nu există obligația să fie asigurate de către operatorii economici, ci să achiziționeze un pachet turistic pentru care se aplică noua legislație.

„Există şi posibilitatea ca agenţia să vândă aceluiaşi turist cazare, iar a doua zi să îi ofere şi serviciu de transport. Dacă între cele două operaţiuni trec mai mult de 24 de ore, atunci turistul nu va avea parte de un pachet turistic în sensul ordonanţei de transpunere a directivei şi, implicit, agenţia nu va fi obligată să îl asigure. În această situaţie, turistul nu va beneficia de asigurarea pachetului şi, implicit, nici de repatriere şi rambursarea serviciilor în caz de insolvenţă a agenţiei. Pentru a evita astfel de situaţii, turistul trebuie să se asigure că achiziţionează un pachet turistic şi să nu accepte eventuale promoţii care oferă separat servicii care nu este obligatoriu să fie asigurate de către operatorii economici”, se subliniază în comunicatul MT.

România risca o procedură de infringement din partea Comisiei Europene din cauza neimplementării legislaţiei europene în domeniul turismului şi, implicit, netranspunerea în legislaţia naţională a Directivei Europene care garanta pachetele de servicii turistice achiziţionate de către persoanele fizice.

O analiză recentă realizată de KeysFin arăta că 408 agenţii de turism şi turoperatori şi-au închis porţile în 2016 şi 2017, iar cazul firmei Terra Tourism este un prim semnal de alarmă în anul 2018.