200 de persoane pentru integrarea copiilor rromi în şcoli şi grădiniţe
Aproape 200 de persoane au fost pregătite pentru a desfăşura activităţi educaţionale sau de asistenţă educaţională cu copii rromi în şcoli sau grădiniţe, în cadrul unui proiect de peste 175.000 de euro implementat timp de doi ani de Centrul Rromilor „Amare Rromentza“. Proiectul „Dezvoltare instituţională şi formare relevantă pentru educaţia copiilor rromi“ s-a desfăşurat în perioada mai 2006-mai 2008, scopul fiind îmbunătăţirea sistemului educaţional din România. Valoarea totală a proiectului a fost de 176.950 de euro, fiind asigurată de Fondul pentru educaţia Rromilor Budapesta. Directorul „Amare Rromentza“, Mihai Neacşu, a declarat, ieri, la închiderea proiectului, că au fost urmărite trei obiective, respectiv formarea de consilieri şcolari, de asistenţi educaţionali, precum şi formarea unor cadre didactice care lucrează în şcoli în care învaţă şi copii rromi. El a explicat că au fost pregătiţi 24 de mediatori şcolari rromi din judeţele Buzău, Călăraşi, Bacău, Iaşi şi Cluj, care să desfăşoare şi activităţi de asistenţă educaţională în grădiniţe frecventate şi de copii rromi. În urma evaluărilor, s-a stabilit că numai în primul an au beneficiat de activitatea asistenţilor educaţionali formaţi peste 500 de copii rromi, dar şi aproape 400 de alţi copii.
„A fost un lucru extraordinar. Copiilor de etnie romă din aceste grădiniţe, din grupe mixte, le-a fost mult mai uşor să se adapteze şi au învăţat mai uşor. Şi pentru copiii rromi a fost bine, pentru că s-au obişnuit cu diferenţele de la vârstă mică“, a spus Neacşu, care a precizat că în cadrul programului, copiii au beneficiat de o curriculă specială „interculturală“. Directorul centrului a precizat că proiectul va fi continuat de un alt program, care se va desfăşura în 40 de grădiniţe. „Vom continua, vom aplica acest program în 40 de grădiniţe, apoi se va face un studiu de impact şi programul va fi generalizat“, a explicat Mihai Neacşu.
Cel de-al doilea obiectiv al proiectului a constat în formarea a 24 de absolvenţi rromi de studii superioare socio-umane, care să lucreze în calitate de consilieri şcolari în unităţi şcolare cu număr semnificativ de elevi rromi, opt dintre consilierii şcolari fiind înscrişi la examenul pentru ocuparea unui post. Al treilea obiectiv a vizat creşterea educaţiei şcolare printr-o abordare interculturală a învăţământului, prin formarea interculturală a profesorilor de educaţie civică şi a diriginţilor în scopul includerii interculturalităţii în curricula şcolară şi prin formarea elevilor pe teme legate de cultura şi istoria rromilor.