2008 va aduce pe piaţă prima televiziune IP

Data: 23 Ianuarie 2008

▲ Grupul Tehnologie, Media şi Telecomunicaţii (TMT), din cadrul Deloitte Touche Tohmatsu, a făcut publice previziunile anului 2008 pentru sectorul media ▲ Potrivit studiului, în acest an publicitatea online va înregistra o creştere de cel puţin 50 de procente, iar până la finele lui 2008 cel puţin un operator major de televiziune prin cablu va introduce televiziunea IP ▲

Previziunile privind viteza de creştere a pieţei media din România nu se aliniază la cele mondiale, pentru ţara noastră acestea fiind mai optimiste. Grupul Tehnologie, Media şi Telecomunicaţii (TMT) din cadrul Touche Tohmatsu îşi începe studiul cu o avertizare, aceea că publicitatea online nu este tocmai agreată de consumatori. Cu toate acestea, „Previziuni Media 2008“ arată că, în România, publicitatea online va creşte cu peste 50% în 2008, asta după ce anul trecut a fost înregistrată o creştere de aproximativ 10 milioane de euro. Specialiştii din cadrul Deloitte susţin că „direcţiile principale spre care se îndreaptă industria media la nivel global în 2008 vizează posibilităţile de reducere a consumului domestic de energie la aparatele electronice, dezvoltarea relaţiei complementare dintre televiziunea prin internet şi televiziunea tradiţională, scăderea pirateriei online şi creşterea numărului de produse media contrafăcute, diversificarea cinematografelor etc.“. În ceea ce priveşte ţara noastră, televiziunea digitală a fost demult lansată, iar în acest context, până la sfârşitul anului, cel puţin un operator major de televiziune prin cablu va introduce televiziunea IP (televiziunea pe suport IP este posibilitatea de a transmite semnal TV şi/sau video către abonaţi folosind o conexiune în bandă largă. Cu IPTV, abonamentul la televiziune este mult mai uşor de personalizat - structura, pachetul de programe, facturarea, serviciile video on-demand - şi de administrat). În ceea ce priveşte pirateria, Radu Herinean, Enterprise Risk Services Manager la Deloitte România, susţine în raport că „ne vom clasa foarte probabil în continuare în urma mediei globale, în ciuda faptului că legislaţia română este mult mai agresivă în acest domeniu“. În ce priveşte presa scrisă „se remarcă o diferenţă între ce se înţelege şi ce se face la noi referitor la presa scrisă online, observându-se un trend de migrare către online, însă în acest moment în România publicaţiile online fie sunt proiecte iniţiate direct online fie reprezintă oglinda unor publicaţii tipărite“. Publicul, tot mai „pornit“ împotriva publicităţii online La 15 ani de la apariţia publicităţii online, industria publicităţii online a ajuns la cifra de 42 de miliarde de dolari. Cu toate acestea, publicitatea online va avea de înfruntat, potrivit studiului în cauză, numeroase obstacole în 2008. Unul dintre aceste obstacole este reprezentat de creşterea adversităţii publicului faţă de publicitatea online, urmat la mică distanţă de creşterea opoziţiei faţă de monitorizarea comportamentului online. Potrivit experţilor, industria publicităţii trebuie să-şi expună argumentele în 2008, să comunice şi sub forma unor informaţii gratuite. Industria publicităţii trebuie să monitorizeze cu grijă aspectele legate de conformitate. Cu cât creşte succesul publicităţii online, cu atât va creşte şi numărul controalelor de reglementare. În 2008, publicitatea online va trebui să facă faţă concurenţei acerbe venite din partea formatelor media tradiţionale. 2008, un an bun pentru televiziune Evoluţia televiziunii în 2008, potrivit Deloitte, va fi una ascendentă şi industria „pe sticlă“ va avea parte de un an bun, mai ales că televiziunea prin internet va contribui la profitul televiziunii tradiţionale. Cu toate acestea se recomandă ca televiziunile tradiţionale să găsească soluţii prin care canalele online să vină în completarea conţinutului pe care acestea îl difuzează în mod obişnuit. „În România, televiziunea tradiţională nu este ameninţată de impactul pe care îl are internetul, nici măcar la nivel global, fiindcă până la urmă internetul nu face altceva decât să schimbe metoda de distribuţie a conţinutului care, până la urmă, este tot un produs al televiziunii «tradiţionale»“, a susţinut Radu Herinean. Creşterea semnificativă a numărului de conexiuni broadband în întreaga lume (conexiune de viteză mare cu care se pot viziona în timp real, spre exemplu, programe tv) a atras de la sine creşterea pirateriei online, sunt de părere cei de la Deloitte. Mărirea vitezei conexiunilor broadband duce, în mod inevitabil, la pirateria de filme, televiziune şi software. Chiar dacă Deloitte crede că anul 2008 va fi unul important în câştigarea „unei lupte împotriva pirateriei“, întreg războiul împotriva pirateriei se întrevede însă a fi extrem de violent. De cele mai multe ori acest lucru este realizat in paralel cu accesul la internet furnizat de operator şi foloseşte aceeaşi infrastructură şi este accesibil la tarife competitive pentru utilizatorul final cu alte tipuri de abonamente TV.