68% dintre români o duc mai rău decât anul trecut

Data: 07 Iulie 2010

Indicele de încredere a populaţiei măsurat de Barometrul de Încredere a Consumatorului, realizat de GfK, a înregistrat în iunie cea mai mare scădere din ultimii zece ani, atingând nivelul de 79%, faţă de 40% în urmă cu doi ani.

Potrivit Barometrului de Încredere a Consumatorului, realizat de GfK, mai mult de două treimi dintre români o duc mai rău decât anul trecut - 68% şi doar 5 procente trăiesc mai bine decât în 2009. De altfel, în luna iunie, indicele de încredere a populaţiei măsurat de Barometrul de Încredere a Consumatorului a înregistrat cea mai mare scădere din ultimii zece ani, atingând 79%, faţă de 40% în urmă cu doi ani. "Această stare accentuată de pesimism se datorează în cea mai mare măsură programului guvernamental de austeritate care a dus la deteriorarea situaţiei economice generale, deteriorare resimţită de peste 90% din populaţia ţării. Românii sunt destul de pesimişti şi atunci când vine vorba de viitor, 78% nu se aşteaptă ca situaţia să se îndrepte din punct de vedere economic în perioada următoare", conform GfK. Aproximativ 65% dintre români cred că situaţia financiară a familiei lor se va înrăutăţi în următoarele 12 luni, într-o mai mică sau mai mare măsură, după ce în urmă cu un an doar trei din zece persoane estimau acest lucru. Numai 6% speră ca situaţia lor să se îmbunătăţească în următorul an şi 23% se aşteaptă să rămână la fel ca în prezent. Totodată, peste două treimi dintre români estimează o creştere a inflaţiei în 2010 şi prima jumătate din 2011, în vreme ce un procent relativ asemănător a remarcat că ultimul an a adus preţuri mai mari la majoritatea produselor. Achiziţiile de case sau maşini nu intră la capitolul priorităţi de investiţie pentru români. "Intenţia scăzută privind cumpărarea acestor bunuri s-a menţinut constantă în ultimele nouă luni, 91%, respectiv 87% declarând în luna aprilie că este foarte puţin probabil să îşi ia o locuinţă sau un autoturism în următorii doi ani. Mai mult de trei sferturi dintre cei chestionaţi nu consideră că este o perioadă favorabilă cheltuirii unor sume importante nici pentru renovarea casei: cumpărarea unei centrale pentru încălzire, a unor noi obiecte sanitare", se mai arată în studiul companiei de cercetare. Informaţiile provin din Barometrul de Încredere a Consumatorului, studiu cofinanţat de Comisia Europeană şi realizat lunar de GfK România, datele fiind reprezentative pentru populaţia României în vârstă de peste 15 ani, eşantionul fiind de 1.000 de persoane intervievate în fiecare lună. (O.N.)