76,2% din absolvenţii de gimnaziu au obţinut medii peste 5 la Evaluare
Rezultatele la Evaluarea Naţională au fost publicate miercuri, rata de promovare înainte de contestaţii fiind de 76,2%. Peste 400 de absolvenţi de gimnaziu (429) au încheiat examenul cu media 10, cei mai mulţi din Bucureşti (94) şi Iaşi (28). Elevii din mediul rural continuă să fie mai slab pregătiţi decât colegii lor din urban: 40,20% nu au reuşit să obţină o notă de trecere la matematică.
Ministerul Educației a centralizat rezultatele obţinute de elevii care au absolvit gimnaziul şi au susţinut examenele scrise la Limba şi literatura română, respectiv Matematică. În premieră, anul acesta, media obţinută la Evaluarea Naţională reprezintă şi media de admitere la liceu. Rata de participare, în sesiunea 2023, a examenului a fost 95,3%, respectiv 154.115 absolvenți ai clasei a VIII-a au fost prezenți din totalul absolvenților înscriși de 161.652. Dintre cei 154.115 elevi prezenți, 117.507 au obținut medii mai mari sau egale cu 5, rezultând o rată de 76,2%. Prin comparaţie, promovabilitatea în 2021 şi 2022 a fost de 76,8%, respectiv 82,3%.
Datele ministerului mai arată un număr mare de absolvenţi care au încheiat examenul cu media 10: 429 față de 221 anul trecut, respectiv 132 în anul 2021. Cei mai mulţi sunt din Capitală (94) şi judeţele Iaşi (28), Cluj (24) şi Dolj (23).
La proba de limba și literatura română, 119.732 de elevi - 77,4% au obținut note mai mari sau egale cu 5, iar 1.454 de elevi au fost notați cu 10.
La proba de matematică, 116.301 elevi - 75,4% au primit note mai mari sau egale cu 5, iar numărul notelor de 10 a fost de 3.066.
La proba de limbă şi literatură maternă, 90,1% din cei 8.507 de elevi înscrişi au obţinut cel puţin nota 5, iar 63 de elevi au fost notaţi cu 10.
Secretarul de stat Florian Lixandru a analizat, la Euronews, rezultatele elevilor, apreciind că „subiectele au prezentat un grad de dificultate mai ridicat decât anul trecut”, iar faptul că această generaţie a trecut prin doi ani de pandemie, cu şcoală online, „a dus la acumularea de goluri”, de aici şi numărul mare de note sub 5: „Pandemia a afectat parcursul educațional atât în clasa a V-a, cât și în clasa a VI-a, ani de studiu în care programa cuprinde o serie întreagă de conținuturi care ar fi trebuit bine fundamentate și se pare că acest lucru nu s-a întâmplat cu precădere în mediul rural”.
Potrivit datelor centralizate de Ministerul Educaţiei, 40,20% dintre elevii din mediul rural au obţinut la matematică note sub 5, iar la limba română procentul elevilor din mediul rural care nu au trecut de nota 5 este de 36,62%. Aceste discrepanţe majore între rural şi urban vor fi analizate la nivelul ministerului, au anunţat decidenţii. De asemenea, ministrul educaţiei, Ligia Deca, a transmis în aceste zile că ministerul pe care îl conduce şi-a propus ca, „după ce se termină examenele naţionale, să vedem exact situaţia pe fiecare unitate de învăţământ, care sunt cauzele pentru fiecare copil care au stat la baza neprezentării la Evaluarea Naţională”. Declaraţia vine în contextul în care aproape 5% din absolvenţii de gimnaziu nu s-au mai prezentat la examene.
Fostul ministru al educaţiei Daniel Funeriu a fost extrem de critic, pe Facebook, în ceea ce priveşte pregătirea elevilor la disciplina matematică: „Ca să iei nota 4 la matematică, la Evaluarea Națională, cel mai greu exercițiu era să poți calcula două treimi din 12. Ca să treci de la 4 la 7, pentru a rezolva cel mai greu exercițiu trebuia să știi că un cerc are 360 de grade și să nu greșești împărțirea lui 360 la 8. În aceste condiții, 35% din copiii de clasa a VIII-a au luat note sub 6, iar 15% nici nu s-au prezentat”. Acesta a completat ulterior, arătând că „la asemenea subiecte nu e nimic special să ai 9,50. A fost o singură problemă mai dificilă, care te trecea de la 9,70 la 10”. (O. N.)