850 de copii se bucură de taberele gratuite „Licăr de Lumină“

Data: 03 Iulie 2015

În săptămâna 29 iunie - 3 iulie 2015, primii 62 de copii au sosit în Tabăra „Licăr de Lumină“, la Centrul social-pastoral „Sfânta Cruce“ din Buşteni. Cele 11 sesiuni de tabără sunt organizate pe tot parcursul verii în cadrul proiectului „Alege Şcoala“. În total, 850 de copii din 14 judeţe (regiunile Nord-Est, Sud-Est, Sud Muntenia şi Bucureşti şi Ilfov) se vor bucura de cele trei ateliere - pictură, literar-religios şi creaţie - ale taberei de creaţie creştină „Licăr de Lumină“.

Pe parcursul celor 11 se­siuni de tabără, din judeţul Iaşi vor par­ticipa la acti­vi­tăţi 150 de copii (din parohiile „Sfânta Cuvioasă Parascheva“ Stân­ca, „Du­mi­nica Tomei“  Or­zeni, „Sfântul Nicolae“ Mo­reni - Prisăcani, „Adormirea Mai­cii Dom­nului“ Pietriş - Dol­hesti, „A­dor­­mirea Maicii Dom­nu­lui“ Re­diu - Scânteia, „Sfinţii Apostoli Pe­tru şi Pavel“ Slobozia - Schitu Du­­ca, „Adormirea Maicii Dom­nu­­­l­ui“ Holm - Podu Iloaiei, „Sfân­tul Ni­colae“ Poieni - Schitu Duca, „Sfân­tul Nicolae“ Satu Nou - Belceşti, „Po­gorârea Du­hul­ui Sfânt şi Sfin­ţii Voievozi“ Costeşti). Din jud­e­ţe­le Botoşani şi Neamţ vor partici­pa 45, res­pectiv 30 de copii (pa­ro­­hiile „Sfântul Ilie“ Adăşeni, „Intrarea Mai­cii Domnului în Biserică“ Stra­hova - Şendriceni şi „Sfântul Ioan Botezătorul“ Bucecea din Bo­to­şani, dar şi parohiile „Sfinţii Arhan­gheli“ Galu şi „Buna­ves­tire“ Agâr­cia din Neamţ).

Proiectul „Alege Şcoala“ îşi pro­pune implementarea unui plan de acţiune şi măsuri la ni­vel multiregional pentru preve­ni­rea fenomenului de părăsire tim­purie a şcolii şi menţinerea în sis­temul de educaţie a persoa­ne­lor expuse acestui risc, precum şi dez­voltarea unor acţiuni remedial-corective pentru persoane ca­re au părăsit timpuriu şcoala. Be­n­eficiarii proiectului - 850 de co­pii şi 500 de părinţi - provin din zone rurale, dar şi urbane, cu pre­ponderenţă din zone foste in­dus­­trializate, cu o rată mare a şo­majului, izolate, lipsite de mij­loa­­ce de comunicaţii şi cu o in­fras­­tructură slab dezvoltată.

Prin participarea la activităţi de creaţie (desen, colaj, compu­neri şi eseuri, pictură), dar şi de dezvoltare a unor abilităţi prac­tice, copiii îşi dez­vol­­tă creativitatea, sensibilita­tea estetică, dar şi motivaţia de a con­tinua şcoala. Prin toate a­ces­te activităţi se urmăreşte încu­ra­­jarea fiecărui copil pentru a par­ticipa activ la descoperirea a­de­vă­ru­ri­lor despre lucruri şi fe­no­mene ca­­re corespund orizon­tu­­lui de cu­noaştere specific vâr­s­tei. De a­se­menea, concursurile cu premii or­ganizate în cadrul ta­berei vor con­tribui la asimila­rea cunoştin­ţe­lor noi şi îi vor sti­mu­la pe par­ti­cipanţi să se impli­ce cât mai activ în cadrul atelie­re­lor de lucru.

Până în prezent, în cadrul e­di­­ţiilor anterioare ale proiectului „A­lege Şcoala“ (2009-2013), pes­te 9.000 de copii s-au bucurat de­ja de activităţile creativ-edu­ca­tive, dar şi distractive ale ta­be­re­lor. Mulţi dintre ei îşi amin­tesc cu plăcere de expe­rin­ţa trăită în tabără, cu atât mai mult cu cât pentru cei mai mulţi Ta­băra „Licăr de Lumină“ a fost pri­mul prilej de a ieşi din comu­ni­­tatea în care s-au născut.

„În tabără am avut oportuni­ta­­tea să ne apropiem, poate mai mult ca niciodată, de Dum­nezeu, să realizăm şi să regre­tăm greşelile pe care le-am făcut de-a lun­gul anilor, am desco­pe­rit realitatea pe care o cu­noaş­tem de mult timp, dar care nu ne fu­sese spusă atât de direct, şi a­nu­me că singurul scop al omului ar fi acela de a ajunge asemeni Lui. De când am aflat că numele ta­berei este „Licăr de Lumină“, am realizat că această tabără a­vea să fie şansa noastră de a ne lu­mina sufletul şi de a ne trans­for­­ma în persoane mai bune“, şi-a amintit Alexandra (16 ani), par­­ti­cipant la taberele „Licăr de Lu­mină“ din 2011.

„Zilele petrecute în această ta­bără au însemnat foarte mult pen­tru mine, căpătând o experi­en­ţă de viaţă şi, făcând parte din a­telierul literar-religios, mi-a dat şansa să îmi descopăr latura cre­ativă. Totodată, participând la rugăciuni pe parcursul zilei, îm­preună cu ceilalţi şi aflând mul­te despre religia ortodoxă, mi-am dez­voltat foarte mult su­fle­­tul. Dru­meţiile, jocurile din pă­­dure, cân­tecele - au fost un mod inspirat de a ne petrece tim­pul liber“, a povestit şi Ade­li­na, de asemenea participant la una dintre edi­ţiil­e anterioare ale taberelor.

Proiectul „Alege Şcoala“ este dez­voltat împreună cu proiectul de catehizare „Hristos împărtă­şit co­piilor“ şi îşi propune, prin­tre al­te­­le, să sprijine preoţii şi co­piii din parohii să înţeleagă mai bi­ne metoda de catehizare a pro­­iec­tului „Hristos împărtăşit copii­lor“ şi să susţină desfăşu­ra­rea e­fec­tivă a activităţilor cu grupa de copii din parohie.

În cadrul proiectului a fost în­fiinţată şi dezvoltată o reţea re­gio­nală pentru îmbunătăţirea e­du­caţiei prin înfiinţarea şi do­ta­rea a 50 de centre educaţionale ino­­vative ce vor furniza servicii de consiliere şi asistenţă educa­ţio­­­nală. În aceste centre se vor or­­ganiza activităţi de tip „şcoala de vară/de dumi­ni­că“ pentru 750 de elevi aparţi­nând grupu­ri­lor vul­nerabile şi fa­miliilor aces­to­­ra. Tot în cadrul cen­trelor, pe par­cursul unei pe­ri­­oade de cinci luni, va fi oferit şi un program fle­­xibil corectiv/re­me­­dial de edu­ca­ţie de tip „a doua şan­să“ pentru 100 de beneficiari - persoane sub 18 ani care au pă­ră­sit timpuriu şcoala. Pentru a­­ceas­tă ca­te­gorie vor fi organizate gru­pe de citire şi calcul matema­tic. De a­semenea, beneficiarii în­s­crişi în pro­iect vor primi şi sprijin finan­ci­ar, ca formă com­ple­men­­tară de suport în continua­rea studii­lor.

La sesiunile organizate în ca­drul centrelor sunt invitaţi să par­ticipe şi părinţi, pentru o mai bu­nă conştientizare a importan­ţei educaţiei şi a intervenţiei tim­pu­r­ii, precum şi a rolului lor în edu­ca­ţia copiilor. În acest sens, vor fi derulate şi 2 campanii de creş­te­re a gradului de conştientizare în regiunile specifice în ve­de­rea in­formării, conştientizării, va­lo­ri­­ficării şi diseminării in­for­ma­ţi­i­­lor despre riscurile pe termen lung pe care le reprezintă margi­na­lizarea şi neintegrarea şcolară şi socială.