„A doua Înviere”
În prima zi de Paşti, duminică, 16 aprilie, în toate bisericile din Patriarhia Română a fost săvârşită, începând cu ora 12:00, slujba Vecerniei speciale, numită şi „A doua Înviere”. La Catedrala Patriarhală, aceasta a fost oficiată de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, împreună cu Preasfinţitul Părinte Qais Sadiq, Episcop de Erzurum, Preasfinţitul Părinte Ieronim Sinaitul, Episcop-vicar patriarhal, şi Preasfinţitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor.
Conform tradiţiei, în cadrul slujbei a fost citită în 12 limbi pericopa evanghelică de la Sfântul Evanghelist Ioan, capitolul al 20-lea, versetele de la 19 la 25. Întâistătătorul Bisericii noastre a evidenţiat în cuvântul de învăţătură că Mântuitorul Iisus Hristos le-a dăruit Apostolilor Săi, după Învierea Sa din morţi, darul păcii şi al bucuriei. „Bucuria şi pacea sunt cele dintâi roade, semne ale prezenţei lui Hristos Cel înviat în viaţa oamenilor. Pacea pe care El o dă Sfinţilor Săi Ucenici este pace cerească, nu este pacea care rezultă din înţelegeri, din contracte, din tratate, din acorduri sau din convenţii. Este pace din Izvorul păcii. Pentru că Hristos fiind plinătatea vieţii, plinătatea iubirii, numai El poate dărui pace, ca plinătate de viaţă, de bucurie şi de lumină pentru oameni”, a spus Preafericirea Sa.
În continuare, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat de ce Domnul Iisus Hristos păstrează pentru eternitate semnele lăsate de cuie şi suliţă pe trupul Său înviat şi înălţat apoi întru slavă. „El, care a vindecat orbi din naştere, totuşi nu a dorit să facă să dispară rănile lăsate în corpul Lui de răstignire. Nici semnul coastei străpunse, nici semnul cuielor din mâini şi din picioare nu au dispărut după Înviere din trupul lui Iisus. Sfânta Cruce sau taina Crucii este nedespărţită de Înviere. În Cruce s-a arătat iubirea Sa jertfelnică, smerită şi ascultătoare de Dumnezeu până la moarte, iubire smerită şi milostivă, care a vindecat păcatul neascultării protopărinţilor Adam şi Eva (...). Deci avem taina Crucii interiorizată în slava Învierii lui Hristos. În iconografia ortodoxă şi coborârea Mântuitorului la iad este însoţită de o cruce de lumină în fundal, care înseamnă că iubirea Lui jertfelnică, smerită şi milostivă de pe cruce a ajuns şi în iad, acolo unde este singurătate, izolare, tristeţe şi neputinţă de a iubi. Numai iubirea smerită creează comuniune. Numai iubirea jertfelnică dăruieşte oamenilor bucuria comuniunii, a dialogului şi a vieţii celei adevărate. Hristos Domnul, după Învierea Sa din morţi, poartă în trupul Său stigmatele, sau semnele crucii, arătându-ne prin aceasta că niciodată nu trebuie să despărţim Crucea de Înviere şi Învierea de Cruce. Puterea Învierii este ascunsă în Cruce”, a precizat Părintele Patriarh Daniel.
Patriarhul României a explicat apoi semnificaţia citirii pericopei de la Ioan în 12 limbi. Totodată, Preafericirea Sa a arătat că Apostolii au primit acum un mare dar. „Toate popoarele de orice limbă, de orice etnie, sunt chemate să asculte Evanghelia, vestea cea bună a biruinţei lui Hristos asupra morţii, a iertării păcatelor şi a luminii învierii celei de obşte, care a fost inaugurată prin Învierea Sa din morţi. Avem aici o icoană a propovăduirii Apostolilor la toate neamurile, pentru că sunt trimişi către toate popoarele, nu numai către poporul lui Israel. Mântuitorul Iisus Hristos le mai dăruieşte ucenicilor Săi un mare dar, şi anume, nu numai bucuria Învierii Sale, arătând Trupul Său cel răstignit care a înviat, ci şi darul iertării păcatelor”, a spus Părintele Patriarh Daniel.
După slujba Vecerniei Învierii, Patriarhul României i-a primit la Reşedinţa Patriarhală pe membrii Coralei „Nicolae Lungu” a Patriarhiei Române, pe care i-a felicitat pentru întreaga activitate şi le-a oferit daruri.