A doua zi de pregătire a Marelui Mir

Un articol de: Arhid. Alexandru Briciu - 24 Aprilie 2019

În Sfânta și Marea Marți din Săptămâna Pătimirilor a continuat, la Mănăstirea „Duminica Sfinților Români” din Capitală, pregătirea Marelui Mir. În Mirostirionul sfințit luni de Patriarhul României, ierarhii și preoții îmbrăcați în veșminte au săvârșit rânduiala preparării decoctului din plante și vin. Rânduiala liturgică de pregătire a Marelui Mir se încheie astăzi, urmând ca mâine, 25 aprilie, la Sfânta Liturghie săvârșită în Cate­drala Patriarhală, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, împreună cu ierarhii membri ai Sfântului Sinod, să sfin­țească Sfântul și Marele Mir.

Înaltpreasfințitul Părinte Laurențiu, Mitropolitul Ardealului, și Prea­sfin­țitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, au săvârșit ieri, 23 aprilie, rânduiala din a doua zi de pregătire a Marelui Mir. Gesturile practice au fost însoțite de citirea textelor scripturistice din rânduiala Ceasurilor și a pericopelor evanghelice. `În prima fază de pregătire a Marelui Mir, toate gesturile sunt încadrate cu rugăciune. Se citește continuu din Sfânta Evanghelie, în așa fel încât procesul acesta să fie asemenea unui act liturgic. În trei cazane mari, de 250 de litri, s-a introdus vin curat, vechi, iar în vin s-au fiert plantele, rezultând un decoct. Pentru acest proces se amestecă încontinuu, ca preparatul să nu se lipească de cazan. În momentul în care plantele au fiert și totul a devenit omogen, focul se stinge, pentru răcirea decoctului, care va rămâne acoperit cu o pânză până a doua zi”, a declarat Înaltpreasfințitul Părinte Lau­rențiu. În continuare, ierarhul a vorbit despre folosirea Sfântului și Marelui Mir în Biserica Ortodoxă: „Sfântul și Marele Mir este folosit la Taina Mirungerii, care se administrează noilor botezați. Mirungerea face parte din cele trei Taine de inițiere pe care le primim încă din pruncie, alături de Botez și Euharistie. În al doilea rând, se folosește la sfințirea bisericilor, când Sfânta Masă a Altarului se unge cu Sfântul și Marele Mir, devenind astfel mormânt al Învierii Mântuitorului Iisus Hristos. Se mai folosește și la sfințirea Antimiselor, obiecte liturgice obligatorii pentru săvâr­șirea Sfintei Liturghii. Se poate administra și celor care revin în Biserică după o cădere, pentru repunerea în har. Sfântul și Marele Mir devine o materie purtătoare de har. De aceea, la ungere se folosește o formulă foarte scurtă, dar profundă: «Pecetea darului Duhului Sfânt»”, a spus Mitropolitul Ardealului.

Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul a vorbit despre im­portanța respectării fiecărui gest din rânduiala pregătirii Marelui Mir. „În ziua a doua a preparării Marelui Mir sunt câteva momente importante. A fost aprins focul la cele trei vase sau recipiente a câte 250 de litri fiecare, în care s-au așezat câte 100 de litri de vin pentru început. Peste vinul încălzit la o anumită temperatură s-au adăugat plantele pregătite și amestecate încă de luni seara. Vreme de două ore din momentul când vinul a început să fiarbă, s-a amestecat pentru a obține esența plantelor. După ce masa vinului împreună cu plantele a devenit omogenă, s-a adăugat o altă cantitate de vin și a continuat amestecarea vreme de două ore de la începutul fierberii. Mirul este darul de preț pe care fiecare îl aduce. Chiar dacă nu avem posibilitatea să oferim întotdeauna mirul curat de nard, putem aduce în dar faptele noastre cele bune. Dacă nu le-am făcut nici pe acestea până acum, măcar o lacrimă să vărsăm în zilele pregătirii Marelui Mir”, a spus Episcopul-vicar al Arhiepiscopiei Bucu­reștilor.