A intrat în vigoare acordul „cer deschis“

Data: 01 Aprilie 2008

▲ Uniunea Europeană şi Statele Unite ale Americii au semnat, la 30 aprilie 2007, un acord privind ridicarea restricţiilor asupra zborurilor pe o piaţă ce reprezintă 60% din traficul mondial ▲

Acordul, denumit generic „cer deschis“, permite legături fără obstacole între toate oraşele europene şi americane prin zboruri directe transatlantice şi va aduce numeroase beneficii pentru consumatori şi pentru companiile aeriene care vor prelua cursele. Se estimează că profitul va ajunge la 15 miliarde de euro în primii cinci ani şi, tot în aceeaşi perioadă, vor fi create 80.000 de noi locuri de muncă de o parte şi de alta a Atlanticului. Călătoriile transatlantice nu vor mai constitui un privilegiu al câtorva companii aeriene. Toate companiile din UE vor putea să aterizeze pe orice aeroport din SUA (şi invers) şi să decoleze, de acolo, către alte destinaţii. Jacques Barrot, comisarul european pentru transporturi, a salutat acordul, arătând că acesta reprezintă „un pas important pentru aviaţia internaţională“, subliniind că efectele sale pozitive se fac deja simţite. Încheierea acordului face parte din planul global al Uniunii de a crea, până în 2010, un spaţiu aerian comun, care să includă ţările învecinate din zona mediteraneană şi pe cele din est, precum şi Statele Unite. Pe lângă deschiderea pieţelor, stabilirea unor relaţii mai strânse între aceste ţări va oferi Uniunii posibilitatea de a acţiona în vederea asigurării unor standarde de siguranţă mai ridicate pentru călătoriile internaţionale. Până acum, SUA aveau cu statele membre un număr de 16 acorduri de „cer deschis“ (cu Franţa, Germania, Olanda, Luxemburg, Belgia, Danemarca, Suedia, Finlanda, Italia, Portugalia, Austria, Malta, Republica Cehă, Slovacia, Polonia şi România) şi încă cinci acorduri, mai restrictive, cu Marea Britanie, Irlanda, Grecia, Spania şi Ungaria. Nu aveau acorduri aeriene cu Lituania, Letonia, Estonia, Cipru, Slovenia şi Bulgaria. La sfârşitul lunii mai vor demara negocierile pentru un al doilea acord „cer deschis“ care să consolideze piaţa serviciilor de transport aerian aflată în curs de constituire între UE şi SUA şi, în acelaşi timp, să continue procesul de liberalizare.