A treia Denie din Săptămâna Mare la Patriarhie
Marţi seară, în toate bisericile ortodoxe a fost săvârşită Utrenia specială, numită Denia din Sfânta şi Marea Zi Miercuri, după rânduiala specifică slujbelor din Săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Mântuitorului. La Catedrala Patriarhală, slujba a fost săvârşită de un sobor de slujitori, iar cuvântul de învățătură a fost rostit de părintele prof. dr. Nicuşor Beldiman de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din Bucureşti.
Potrivit rânduielii, în seara zilei de marţi din Săptămâna Mare a Sfintelor Pătimiri ale Domnului Hristos, s‑a săvârşit Utrenia pentru ziua următoare. În cadrul acestei slujbe, cântările din Triod pomenesc de ungerea picioarelor Domnului Hristos cu mir de către femeia păcătoasă şi fac amintire de episodul vânzării Învăţătorului de către Iuda Iscarioteanul.
La finalul Deniei, părintele prof. dr. Nicuşor Beldiman a rostit un cuvânt de învăţătură, în care a vorbit despre sensul duhovnicesc al mirului cu care femeia păcătoasă a uns picioarele Mântuitorului, în casa lui Simon Leprosul, arătând, totodată, şi faptul că Denia din Sfânta şi Marea Zi Miercuri aduce în faţa noastră două exemple la care trebuie să medităm. Primul este cel al femeii păcătoase, care nu a socotit important preţul mirului pe care l‑a vărsat, luând astfel mântuirea, iar cel de‑al doilea, al lui Iuda, care a încercat să pună preţ pe Mirul Cel neprețuit, vânzând pe Hristos, spre a Sa pieire.
„Deosebit de importantă pentru noi este semnificația ungerii: prevestirea morții și îngropării, întrucât știm că în ritualul îngropării la iudei intra și ungerea cu miruri speciale. Femeia păcătoasă devine astfel prima mironosiță. Semnificația nardului sau mirului de mare preț este deosebit de bogată. Mirul de mare preț ca simbol al îngropării Domnului Iisus Hristos a devenit în Biserică Sfântul şi Marele Mir, folosit pentru sfințirea Sfintei Mese din biserica nouă, închipuind Mormântul Mântuitorului în care El a fost pus și din care a înviat. De asemenea, cu Sfântul Mir se sfințește și Antimisul, care simbolizează punerea în mormânt a Domnului, iar Mirungerea celor ce s‑au botezat în apă și din Duh Sfânt, devenind părtași la taina Morții și Învierii Domnului, se face tot cu Sfântul și Marele Mir. Aşadar, Biserica a învăţat din gestul femeii păcătoase să arate prețuire mare față de Hristos prin folosirea în cultul ei a Sfântului și Marelui Mir, compus din multe aromate de mare preț. În plus, mireasma deosebită a Mirului simbolizează și prezența Duhului Sfânt în omul credincios”, a spus părintele profesor Nicușor Beldiman.
Răspunsurile la strană au fost oferite de Grupul psaltic „Tronos” al Catedralei Patriarhale.