A treia variantă a taxei auto intră în vigoare din iulie
▲ Taxa de poluare auto va fi stabilită în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe, şi va scădea odată cu valoarea autovehiculului ▲ Taxa pentru maşinile cu motorizări tip Euro 4 sau Euro 3 va fi calculată în funcţie de mai multe criterii, precum emisiile de dioxid de carbon ▲
După o primă lectură în şedinţa Executivului de luni, s-a decis ca, începând cu luna iulie a acestui an, să intre în vigoare noua formulă a taxei auto, sau taxă de mediu, cum îi spun guvernanţii în prezent. Aceasta va fi stabilită în funcţie de datele tehnice din certificatul maşinii. „Proporţia va fi de 30% dioxid de carbon şi 70% alte noxe, pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3. Am luat în considerare nu numai emisiile de noxe privind standardul Euro 4, dar şi emisiile de praf“, a spus ministrul Mediului, Attila Korodi, menţionând că valoarea taxei scade odată cu valoarea maşinii la acelaşi tip de poluare. În cazul acestor maşini, taxa va fi calculată pe baza emisiei de CO2, exprimată în grame/km înscrisă de constructor în documentele de identificare cu ocazia omologării, de taxa specifică exprimată în euro/1 gram CO2, de capacitatea cilindrică, de taxa specifică pe cilindree, la care se aplică o cotă de reducere în funcţie de vechime, conform proiectului de ordonanţă de urgenţă discutat, luni, de Guvern. Pentru maşini cu motoare Euro 5, hibride şi electrice nu se plăteşte taxă auto. 25% reducere pentru maşinile cu filtre de particule În cazul autovehiculelor cu motoare diesel echipate cu filtru de particule, cuantumul taxei se reduce cu 25%. Ministrul Mediului a arătat că, în discuţiile cu reprezentanţii Comisiei Europene, s-a convenit şi asupra unui sistem de rambursare a taxei reziduale în cazul revânzării autovehiculului într-un alt stat membru, a exportului acestui autovehicul sau în cazul accidentării urmată de radierea maşinii. Korodi a precizat că taxa nu va depăşi valoarea reziduală a maşinilor de aceeaşi marcă şi vechime înmatriculate deja în ţară şi că veniturile colectate din taxa de poluare auto vor fi vărsate la bugetului Fondului pentru Mediu şi gestionate prin Administraţia Fondului pentru Mediu, urmând să fie folosite pentru proiecte de protecţie a mediului, precum înnoirea parcului auto şi realizarea pistelor pentru biciclişti. Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a arătat că taxa auto va creşte cu cât maşina poluează mai mult. „Principiul se păstrează. Maşinile, cu cât au o tehnologie mai veche şi în acest fel emit mai multe noxe, au o taxare mai mare, deci cu cât poluează mai mult ca tehnologie, au o taxare mai mare“, a spus Vosganian. El a precizat că taxa de poluare auto va reprezenta 2-3% din valoarea maşinii şi a prezentat exemple în acest sens. Cât plătim pentru fiecare categorie în parte Astfel, pentru un Logan nou pe benzină cu motor Euro 4 de 1.400 centimetri cubi (cmc), cu 75 de Cai Putere (CP), noua taxă auto, aplicabilă de la 1 iulie, va fi de 245,8 euro, faţă de 160,6 euro, conform actualului algoritm. Pentru acelaşi autoturism, dar echipat cu un motor de 1.600 cmc, care dezvoltă 90 CP, noua taxă va fi de 387,6 euro, faţă de 183,6 euro în prezent. Pentru un Logan cu motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) taxa auto va fi de 315 euro, faţă de 172,1 euro după Codul fiscal actual. Renault Clio, cea mai bine vândută maşină de import anul trecut şi a doua ca vânzări pe piaţa românească, va avea o taxă de 188 de euro pentru motorul pe benzină de 1.200 cmc (75 CP), faţă de 137 de euro. Aceeaşi maşină, dar echipată cu un motor diesel de 1.500 cmc (85 CP) va avea o taxă de 315 euro, în creştere de la 172,1 euro. Pentru automobilul clasat pe locul al treilea la vânzări şi pe locul al doilea la import, Renault Megane, noua taxă va fi de 245,2 euro pentru un motor pe benzină de 1.400 cmc (100 CP), faţă de 160,6 euro, în timp ce pentru motorul diesel de 1.900 cmc montat pe aceeaşi maşină taxa va fi de 553,7 euro, în creştere de la 508 euro. Maşina situată pe locul al patrulea la capitolul vânzări şi pe locul al treilea în rândul celor de import, Opel Astra Classic, va avea o taxă de 217,6 euro, faţă de 160,6 euro în prezent, pentru motorul pe benzină de 1.400 cmc (90 CP). Opel Astra Classic cu motor diesel de 1.700 cmc (80 CP) va avea 527,9 euro taxă, comparativ cu 455,1 euro conform algoritmului în vigoare. Înjumătăţirea taxei pentru maşinile Euro 1 şi 2 Noul sistem de clacul indică valori în scădere la jumătate pentru taxele aplicate autovehiculelor Euro 2 şi Euro 1 cu motoare de până la 2.000 cmc şi reduceri chiar mai mari la maşinile non-euro. Astfel, la vehiculele Euro 2 cu motoare de 1.400 cmc şi o vechime de 6-7 ani, noua taxă va fi de 1.213 euro, faţă de 2.604 euro în prezent, iar la vechime de 8-9 ani, suma scade la 928 de euro. La aceeaşi categorie, motoarele de 1.600 cmc vor fi taxate cu 2.121 de euro, la o vechime de 6-7 ani ( 2.976 de euro în prezent) şi cu 1.622 de euro la vechime de 8-9 ani. Pentru motoarele de 2.000 cmc, cu vechime de 6-7 ani, taxa urcă la 3.300 de euro, dar sub valoarea actuală de plată, de 4.007 euro. Aceleaşi maşini Euro 2 cu vechime de 8-9 ani vor fi taxate cu 2.574 de euro. Taxa devine mai mare decât nivelul actual la autovehiculele cu motoare de 3.000 cmc, pentru cele cu vechime de 6-7 ani urmând să fie plătiţi 10.710 euro, faţă de 6.868 de euro, în prezent. La categoria Euro 1, taxa coboară de aproape trei ori la maşinile cu vechime de 10-11 ani şi capacitate de 1.400 cmc, de la 3.606 euro la 1.323 de euro. Diferenţa dintre nivelurile actuale şi cele propuse de Guvern scade odată cu creşterea capacităţii. Autoturismele de 1.600 cmc, vechi de 10-11 ani, vor fi taxate cu 2.376 de euro, faţă de 4.121 în prezent, cele de 1.900 cmc cu 3.591 de euro faţă de 4.894 de euro, iar cele de 2.000 cmc cu 3.780 de euro comparativ cu 5.152 de euro. Noua taxă va depăşi nivelurile actuale la maşinile Euro 1 de 2.500 cmc, pentru care se vor plăti 6.750 de euro, faţă de 6.439 de euro, în prezent. Aceeaşi situaţie se regăseşte la motoarele Euro 1 de 3.000 cmc, unde taxa va creşte de la 7.727 de euro la 11.340 de euro. La vehiculele non-euro, vechi de 15-16 ani, grila stabilită de Guvern indică taxe de 735 de euro pentru motoarele de 1.400 cmc (faţă de 4.007 euro în prezent), 1.320 de euro la motoare de 1.600 cmc (4.579 de euro), 1.995 de euro la motoare 1.900 (5.438 de euro) şi 6.300 de euro la motoare de 3.000 de cmc (8.586 de euro). Statul va restitui diferenţa de taxă auto Statul va restitui diferenţa de taxă auto rezultată din suma plătită până în prezent, potrivit reglementărilor din Codul Fiscal, şi noua taxă de poluare auto care va fi introdusă la 1 iulie 2008, calculată în funcţie de caracteristicile fiecărei maşini în parte. „Taxa rezultată ca diferenţă între suma achitată de contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, cu titlu de taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, şi cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa de poluare pentru autovehicule se restituie pe baza procedurii stabilite în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă“, se arată în proiectul ordonanţei de urgenţă privind taxa de poluare auto. Procedurile de restituire vor fi stabilite de Ministerul Mediului şi Ministerul Economiei şi Finanţelor, în termen de 90 de zile de la data publicării ordonanţei de urgenţă în „Monitorul Oficial“. Suma reprezentând taxa de poluare auto poate fi contestată, într-o primă fază, chiar în faţa instituţiei financiare la care suma se plăteşte, după care, în caz de neînţelegere, în instanţă. Contestaţia poate fi făcută atunci când posesorul maşinii „poate face dovada“ faptului că autovehiculul pe care doreşte să-l înmatriculeze „s-a depreciat într-o măsură mai mare decât cea indicată de grila fixă“ de reducere, aceasta constituind unul dintre criteriile de calcul al taxei. (S.D.)