Abordări ştiinţifice despre Religie şi Şcoală
La Editura Didactică şi Pedagogică a apărut recent lucrarea "Religia şi Şcoala. Cercetări pedagogice, studii, analize", coordonată de Dorin Opriş şi Monica Opriş. Volumul prezintă studii şi cercetări realizate de mai mulţi cercetători, mare parte din cadrul Centrului de cercetare în pedagogie pastorală şi psihoterapie de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii "1 Decembrie" din Alba Iulia.
Lucrarea reuneşte cercetări de excepţie din domeniul educaţiei religioase, realizate în ultima perioadă, între autori regăsindu-se cercetători ştiinţifici şi cadre didactice din învăţământul universitar şi din cel preuniversitar, conform celor precizate de pr. Dorin Opriş şi Monica Opripş, coordonatorii lucrării. "Recomandăm această lucrare atât pentru modelele prezentate în relaţie cu educaţia religioasă desfăşurată în şcolile din România, cât şi pentru analizele privitoare la situaţia din Grecia, Italia, Franţa, Germania, Scoţia şi Belgia", au arătat coordonatorii volumului. Printre cercetătorii care prezintă articole şi studii, în acest volum se află Vasile Timiş, Ovidiu Panaite, Irina Horga, Alin Albu, Adrian Mircea, Pantilimon Popovici, Mihaela Zaharescu, Olivia Andrei, Teofil Tia, Ana Usca, Vasile Creţu, Lavinia Stefănuţ, Gheorghe Dogaru, Gavril Trifa, Daniela Ciupală, Ana Fântână, Gela Oloşutean, Sorin Schiau. Educaţia religioasă azi Într-unul din capitolele cărţii, intitulat "Educaţia religioasă în viaţa bisericii şi a şcolii azi", se găsesc abordări cu privire la "Misiunea şi consilierea, realităţi şi şanse în educaţia religioasă din şcoala românească", "Misiunea Bisericii şi educaţia"; "Integrarea educaţiei religioase în misiunea Bisericii"; "O şansă pentru educaţia modernă: consilierea educaţională şi duhovnicească"; "Consilierea şi îndrumarea duhovnicească"; "Studiu de caz: Tendinţe în alegerea modelului de viaţă pe parcursul şcolarităţii" etc. Urmează o secţiune dedicată temei "Organizarea educaţiei religioase în şcolile publice: cadrul legal", care conţine articole referitoare la "Reglementările internaţionale privind libertatea religioasă şi dreptul la educaţia religioasă"; "Educaţia religioasă în diferite ţări europene: reglementări la nivel naţional"; "Cadrul legislativ românesc". La tema "Cercetarea la religie, în contextul pedagogiei contemporane" sunt prezentate aspecte generale şi particularităţi în domeniu, "Procesualitatea cercetării pedagogice în domeniul educaţiei religioase" etc. De interes este şi secţiunea dedicată temei "Educaţia moral-religioasă în România", în care sunt prezentate rezultatele unei cercetări naţionale. Cum se face educaţie religioasă în ţările europene O altă secţiune importantă a volumului este dedicată experienţelor şi modelelor în realizarea educaţiei religioase în diferite state europene, unde sunt prezente informaţii referitoare la "Educaţia religioasă în Grecia: identitate naţională şi multiperspectivism"; "Educaţia religioasă şi perspectiva europeană"; "Grecia şi contextul naţional: de la tradiţia ortodoxă la noi abordări nonconfesionale"; "Statutul în cadrul curriculumului: obligativitate în core curriculum"; "Modele de abordare: de la confesional-ortodox la deschidere către interdisciplinaritate"; "Manualele de religie şi diversitatea culturală şi religioasă din Grecia", "Abordări metodologice specifice orei de religie". Un capitol aparte este dedicat predării religiei în învăţământul public de stat din Italia, unde găsim articole cu teme precum "Predarea religiei în învăţământul public de stat: nucleul "Proiectului Catehetic Italian""; "Istoricul italian al formării creştin-spirituale în şcoala de stat"; "Prezenţa crucifixelor în şcoli: o problemă reglementată în instanţă" etc. La capitolul dedicat sistemului de învăţământ din Franţa, sunt abordate probleme actuale precum "Raportul dintre Biserică şi stat în trecut şi în prezent. Laicitate şi secularizare", "Educaţia publică şi faptele cu caracter religios" etc. Urmează capitole dedicate educaţiei religioase în Germania, Scoţia, Belgia. Volumul mai prezintă educaţia religioasă în perspectivă istorică, precum şi rezultatele unor cercetări în şcolile din România cu privire la rolul educaţiei religioase şi modele de colaborare între Şcoală şi Biserică.