Accidentele rutiere produc anual pierderi de 3,3 miliarde de euro
Fostul pilot de raliuri Titi Aur trage din nou un semnal de alarmă asupra numărului accidentelor rutiere din ţara noastră şi cere autorităţilor măsuri pentru limitarea acestora. România are anual costuri sociale de 3,3 miliarde de euro din cauza accidentelor (conform European Road Safety Observatory, structură din cadrul Comisiei Europene), la care se adaugă 1,5 miliarde de euro prin sistemul de asigurări.
Cunoscut pentru campaniile sale care promovează conducerea defensivă, fostul pilot Titi Aur a publicat recent pe site-ul academiei care-i poartă numele o scrisoare deschisă în care face o analiză a siguranței rutiere, arătând că în România mor zilnic 4-5 persoane în accidente de circulație, 10 oameni sunt răniţi grav şi 70-80 răniţi uşor.
„În ultimii ani, am fost solicitat în mai multe rânduri sau am provocat discuţii cu autorităţile pentru a veni cu propuneri și soluţii pe acest subiect, am prezentat mai multe proiecte, dar, din păcate, nu s-a făcut nimic”, se spune în documentul publicat de Academia „Titi Aur”.
Începând cu 2021, în România s-au schimbat criteriile medicale prin care se încadrează rănitul rezultat în urma unui accident rutier în „rănit grav” sau „rănit uşor” şi, în acest context, autoritățile statului susțin că în ultimii ani „au scăzut accidentele grave cu 40%”, însă, potrivit pilotului, o analiză „corectă” ar trebui să se facă raportând numărul de decese, răniţi grav, respectiv răniţi uşor la numărul de kilometri parcurşi. „Conform acestui criteriu, situaţia europeană este următoarea: ţările nordice au 22-25 morţi la 10 miliarde de kilometri parcurşi, media europeană este de 70, penultima ţară, Bulgaria, are 180 morţi, iar România are peste 300 morţi la 10 miliarde de kilometri parcurşi”, se explică în analiză.
În opinia lui Titi Aur, factorul uman, infrastructura și condițiile de drum și vehiculul sunt determinante în producerea unui accident. Dacă în privința drumurilor, a mașinii, a intervenției în caz de accident s-au făcut progrese substanțiale, pregătirea participantului la trafic, fie că este pieton, biciclist, trotinetist, motociclist, conducător auto sau pasager, este tot mai slabă. Motivele țin de mai mulți factori: lipsa educației rutiere în școli, calitatea procesului de învățare din școlile de șoferi, scoaterea din pregătirea șoferilor a conducerii în poligon și pe timp de noapte etc. „Evoluția tehnică și socială ar trebui să oblige la introducerea a cel puțin două capitole noi la școala de șoferi, și anume: sistemele tehnice ale automobilului și reguli minimale de conducere defensivă: cercul de siguranță, regula fermoarului, regula celor două secunde etc.”, consideră Titi Aur.
Potrivit autorităților, viteza și indisciplina în trafic a șoferilor sunt cauzele care determină circa 39% dintre accidentele rutiere produse în România. (C. Z.)