Acorduri de muzică veche la București
Începând cu 1 noiembrie, iubitorii stilului muzical medieval sunt așteptați la cea de-a 11-a ediție a Festivalului de Muzică Veche, desfășurat la București, festival poziționat pe locul patru între cele mai frecvente evenimente de acest gen din Capitală. Până pe 28 noiembrie, în mai multe locuri de aici vor răsuna acordurile de muzică barocă, bizantină sau renascentistă.
Studiile Barometrului de consum cultural, pe anul 2014, realizat de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală, arată că Festivalul de Muzică Veche este cotat pe locul al patrulea între „cele mai frecventate festivaluri din București”. Anul trecut, evenimentul s-a înscris în Reţeaua Europeană de Muzică Veche (REMA). La ediţia din acest an sunt invitate nume importante ale muzicii europene vechi, precum: Orchestra Barocă a Uniunii Europene (EUBO), Orchestra barocă „Il Gardellino” (Belgia), Marcel Ponseele (oboi baroc), Jan de Winne (flaut traversier), Xavier Diaz Latorre (lăută), Andrew Lawrence-King (harpe istorice), ansamblul de dansuri istorice Passeggio din Cluj, ansamblul Codex din Sfântul Gheorghe, formația de muzică veche românească Trei Parale din București. Festivalul este dedicat muzicii vechi, care se cânta pe teritoriul Europei, de la piese medievale până la muzica renascentistă, barocă, bizantină. Concertele festivalului sunt considerate evenimente culturale complexe, acestea nelimitându-se la muzică, fiind o îmbinare de muzical, vizual şi teatru, angrenând astfel publicul într-o serie de povești culturale, născute din timpuri vechi.
Iată locurile unde se vor susține, zilele următoare, câteva dintre evenimentele mai sus amintite. La Studioul de Concerte al Societăţii Române de Radiodifuziune, joi, 17 noiembrie 2016, de la ora 19:00, poate fi ascultată Orchestra Barocă a Uniunii Europene (EUBO), care va susţine concertul „The Birth of the Orchestra”. După cum ne informează site-ul www.earlymusic.ro: „În perioada de început a barocului muzical, în Paris, Londra, Roma, Veneția, Bologna sau Salzburg, cele mai răspândite ansambluri instrumentale aveau în componență un număr mic de instrumentiști. Odată cu «intrarea în scenă» a celebrului Jean Baptiste Lully, ansamblul instrumental a căpătat noi valențe sonore. Creația sa absolută în acest domeniu a fost ansamblul instrumental de la Curtea Franței, care avea în componență nu mai puțin de 24 de violoniști. Lully a implementat, astfel, un nou mod de abordare a muzicii instrumentale și o disciplină de studiu în sine, cunoscută astăzi sub denumirea de «cursuri de orchestră». Acest ansamblu instrumental a fost de-a dreptul inspirator chiar și pentru dirijorul Archangelo Corelli, care a extins numărul membrilor ansamblului «Congregazione di Santa Cecilia» la 150. Nașterea ansamblului orchestral a constituit «momentul-cheie» pentru unele dintre cele mai cunoscute lucrări ale compozitorilor de muzică barocă. Cele mai frumoase lucrări auzite vreodată pe scenele din Paris și Londra, fie că au fost orchestrale sau Concerti grossi, cu tutti și soli (ansamblu și solist/ soliști), l-au determinat pe legendarul Corelli să tipărească, la vremea respectivă, o colecție de lucrări orchestrale”.
La Sala Atelier a Teatrului Naţional din Bucureşti, luni, 21 noiembrie, de la ora 19:00, Ansamblul de muzică veche Codex, împreună cu grupul de dansatori „Passeggio”, va susține spectacolul „Iter in tempore”. Regia spectacolului este semnată Tünde Kocsis, iar coregrafia, Csilla Juhász. Este o călătorie de descoperire, făcută de un personaj contemporan, călătorie, evident, prin muzică şi dans, de-a lungul secolelor XIII-XIV-lea. Acest scenariu reprezintă o încercare de a demonstra că trecutul poate fi înţeles, atunci când ne eliberăm de prejudecăţile contemporane. Călătoria se face înapoi, din aproape în aproape și cu paşi mărunţi - diferenţele dintre prezent şi trecut cresc, astfel, aproape inobservabil. Astfel, între cele două date-limită (prezentul şi epoca medievală) se poate observa că nu există o ruptură, ci o continuitate în timp.
În Sufrageria Regală de la Muzeul Naţional de Artă al României, miercuri, 23 noiembrie 2016, de la ora 19:00, trupa Trei Parale va prezenta concertul „Balade vitejești și alte cântări”, proiect în premieră. În program se vor afla: Taxîm, Cântecul lui Brâncoveanu, melodii de joc, două dansuri muntenești, trei dansuri moldovenesti şi alte cântări instrumentale. La Muzeul Naţional Cotroceni, vineri, 25 noiembrie 2016, de la ora 19:00, în Salonul Cherchez, muzicianul Xavier Diaz-Latorre, născut la Barcelona, Spania, va susține concertul „Stolen Roses”. A cântat în majoritatea sălilor de concert importante ale lumii, între care pot fi amintite Carnegie Hall (New York), Covent Garden (Londra), Palau de la Música Catalana (Barcelona), Teatro Real (Madrid), Teatro Colón (Buenos Aires), Wiener Philarmonie (Vienna) sau Konzerthaus (Berlin). Xavier Díaz-Latorre a înregistrat peste 40 de albume audio, pentru diverse case internaţionale de discuri, iar între toate acestea, un loc aparte îl ocupă integrala lucrărilor pentru chitară ale compozitorului Francisco Guerau.
Încheierea festivalului va avea loc la Muzeul Național de Artă al României, Sufrageria Regală, cu concertul „Sones de Palacio”, în interpretarea muzicienilor Xavier Diaz-Latorre și Andrew Lawrence King, eveniment programat luni, 28 noiembrie 2016, de la ora 19:00.