Activităţi cu tinerii din Arhiepiscopia Timişoarei

Un articol de: Valentin Birău - 18 Iunie 2014

În această perioadă, la nivelul centrelor educaţionale din cuprinsul Arhiepiscopiei Timişoarei se desfăşoară o serie de activităţi de învăţare non-formală şi informală, în cadrul atelierelor educaţionale şi de dezvoltare personală, sub îndrumarea specialiştilor. Acestea au în prim plan familiarizarea copiilor cu metodele folosite în radio-orientare şi aplicabilitatea lor în procesul de educaţie.

Cei mici sunt coordonaţi în cadrul atelierelor de un specialist în domeniu, Maria Bilan, campion balcanic în radio-orientare. „Radio-orientarea este o formă de întrecere sportivă în care se confruntă mai mulţi concurenţi sau echipe care trebuie să parcurgă, pe un teren necunoscut, cu ajutorul hărţii, al busolei şi al unui receptor directiv, un anumit traseu, în cel mai scurt timp posibil. Acest traseu este materializat prin staţii de emisie (posturi). Sportivii trebuie să aleagă traseul cel mai convenabil între aceste staţii de emisie. Pe teren, drumul cel mai scurt, în linie dreaptă, nu este neapărat cel mai rapid. Trebuie stabilit un echilibru între distanţă, obstacole şi propriul simţ de orientare“, a precizat Maria Bilan. Activităţile propuse vin în sprijinul elevilor şi profesorilor şi contracarează fenomenul abandonului printr-o abordare care implică educaţia non-formală în totalitatea ei. O atenţie specială a fost acordată evidenţierii relaţiei dintre activităţile de dezvoltare personală şi atelierele educaţionale.

Centrele educaţionale ale Arhiepiscopiei Timisoarei funcţionează în cadrul proiectului „Reţea interregională de centre educaţionale“ derulat de Asociaţia „Filantropia Ortodoxă“ Alba Iulia în parteneriat cu Arhiepiscopia Timişoarei. În judeţul Timiş funcţionează cinci astfel de centre educaţionale în localităţile Timişoara, Lugoj, Deta, Făget şi Sânnicolau Mare. În fiecare centru educaţional sunt beneficiari câte 25 de copii din familii sărace sau aflaţi în risc de abandon şcolar. Aceştia beneficiază zilnic de o masă caldă şi o gustare rece, sprijin în efectuarea temelor şi meditaţiilor pentru scăderea riscului de eşec şcolar. De asemenea, copiii primesc şi burse sociale, rechizite şi materiale didactice.