Afacerile de familie, o soluţie pentru ieşirea din criză
La nivelul Uniunii Europene există înregistrate 14 milioane de afaceri de familie, care asigură peste 60 de milioane de locuri de muncă din sectorul privat. Ultimul Barometru al Afacerilor de Familie Europene, inclusiv cele din România, arată o încredere generală în viitorul lor. Afacerile de familie, indiferent de forma de organizare, pot beneficia de fonduri europene nerambursabile.
În ultima perioadă se înregistrează o competiţie acerbă între afacerile de familie, indiferent de dimensiunea lor, iar printre provocările majore din acest an se numără atragerea, respectiv păstrarea celor mai buni oameni, după cum arată ultima ediţie a Barometrului Afacerilor de Familie Europene, lansată de KPMG şi European Family Business (EFB), federaţia asociaţiilor naţionale care reprezintă întreprinderi de familie.
În pofida unei concurenţe acerbe din partea multinaţionalelor şi a firmelor mari, majoritatea afacerilor de familie europene se declară foarte optimiste în privinţa viitorului lor. Iar acest lucru nu poate fi decât un lucru bun, întrucât la nivel european există peste 14 milioane de afaceri de familie care asigură peste 60 de milioane de locuri de muncă în sectorul privat, respectiv în medie 40%-50% din toate locurile de muncă. „66% dintre companiile mici au o previziune pozitivă asupra viitorului afacerii lor, acest procent ridicându-se la 81% în cazul companiilor mari”, arată Barometrul Afacerilor de Familie Europene. În acelaşi timp, 35% dintre repondenţi sunt de părere că reglementări în sensul flexibilizării pieţei muncii ar putea duce la o creştere sustenabilă a afacerii.
Considerate un barometru al sănătăţii economice şi sociale, afacerile de familie, mai mici sau mai mari, devin tot mai atractive şi în România, mai ales că reprezintă o alternativă la piaţa muncii şi pot beneficia de fonduri europene nerambursabile. Potrivit datelor INS, anul trecut, în ţara noastră existau peste 300 de mii de afaceri de familie, cele mai multe în construcţii şi industria alimentară. De la fabricarea dulceţurilor şi conservelor, a săpunurilor realizate în casă şi până la înfiinţarea unui service auto, a unei ferme de capre sau de iepuri, aceste afaceri reprezintă o sursă de venit sigură. Iar valoarea profitului poate creşte dacă se încearcă dezvoltarea afacerii fie prin forţe proprii, fie prin intermediul proiectelor derulate în cadrul programelor naţionale sau europene.
Un exemplu în acest sens îl reprezintă programul care îşi propune susţinerea meşteşugurilor tradiţionale şi promovarea produselor de artizanat, întreprinderile familiale având posibilitatae ca, de la 12 octombrie 2015, să se înscrie online pentru a obţine finanţare nerambursabilă prin care îşi pot promova gratuit produsele proprii în cadrul unor târguri regionale. „Programul îşi propune să stimuleze dezvoltarea micii industrii din România şi, în general, să protejeze meseriile care presupun un număr mare de operaţii executate manual în practicarea lor şi relansarea serviciilor şi a produselor realizate”, se arată în descrierea programului de către Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru IMM-uri. Fonduri europene pentru dezvoltarea afacerilor de familie, în special a celor din mediul rural, pot fi obţinute în următorii şapte ani şi prin intermediul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală.