ANAF a început inspecţiile la companiile petroliere
Verificările vin la câteva zile după ce premierul Emil Boc a anunţat că Guvernul poate introduce "contramăsuri specifice economiei de piaţă", precum impunerea unor impozite împotriva producătorilor care cresc rapid şi nejustificat preţul carburanţilor.
Fiscul a început o serie de inspecţii fiscale inopinate la companiile petroliere, acţiuni care vizează în principal modul de formare a preţurilor, profitul impozabil şi înregistrarea cheltuielilor în contabilitate, a declarat preşedintele ANAF, Sorin Blejnar. "Sunt inspecţii fiscale inopinate, pe anumite obiective, care vizează în principal modul de formare a preţurilor, profitul impozabil şi modul în care sunt înregistrate anumite cheltuieli în contabilitate", a spus Blejnar. Şeful ANAF a arătat că, dacă în urma acestor controale se vor constata nereguli, cum ar fi "mutări" de pe o firmă afiliată pe o altă firmă afiliată, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va declanşa inspecţie fiscală generală la compania respectivă. Deşi nu a precizat ce măsuri ar putea fi luate în urma verificărilor, Blejnar a amintit că, anul trecut, după finalizarea controlului la o anumită companie petrolieră, autoritatea a impus acesteia plata unei sume de 55 milioane de euro. Combustibilii s-au scumpit cu aproape 3% în decembrie, astfel că preţurile au urcat anul trecut cu peste 15%, după ce în 2009 au fost majorate cu 13%, iar Guvernul a decis că aceste cheltuieli sunt nedeductibile şi în 2011. Piaţa distribuţiei de combustibili este investigată, încă din 2005, de Consiliul Concurenţei. Preţul benzinei în România, comparabil cu cel din Luxemburg sau Austria Guvernatorul Băncii Naţionale, Mugur Isărescu, a declarat, în luna noiembrie 2010, că preţurile combustibililor pe piaţa românească au o evoluţie divergentă faţă de principalii factori care ar trebui să le influenţeze, iar BNR nu înţelege mecanismele care stau în spatele scumpirilor anunţate de producători. Premierul Emil Boc a anunţat luni că Guvernul poate introduce contramăsuri specifice economiei de piaţă, precum impunerea unor impozite, împotriva producătorilor care cresc rapid şi nejustificat preţul carburanţilor. Accizele percepute în România sunt deocamdată sub nivelul celor din alte state UE, datorită unei perioade de tranziţie acordată de Comisia Europeană pentru aingerea nivelului minim obligatoriu. Chiar şi în aceste condiţii, preţul de distribuţie la benzină şi motorină practicat în România este apropiat de cel pe care îl plătesc cetăţenii din Luxemburg, Irlanda, Spania, Suedia şi Austria, ţări cu o putere de cumpărare mult peste posibilităţile românilor.