Angajaţii români devin tot mai flexibili
Doi din cinci angajaţi români iau în calcul schimbarea locului de muncă în acest an, nemulţumiţi de situaţia lor profesională, iar 10% dintre aceştia se gândesc să îşi caute de lucru în afara ţării, relevă un sondaj realizat de o platformă de recrutare online. Aproximativ 68% dintre cei chestionaţi sunt interesaţi de un program de lucru flexibil, dar şi de posibilitatea de a lucra de acasă (52%). În ceea ce priveşte salariile, cei mai mulţi angajatori (46,5%) spun că ofertele salariale vor fi similare celor din 2018.
Conform datelor centralizate ale studiului publicat zilele trecute, cel mai important motiv pentru care românii şi-ar schimba locul de muncă sau chiar cariera rămâne salariul, pentru mai mult de jumătate dintre cei care iau în calcul să facă un astfel de pas în 2019, urmat de lipsa oportunităţilor suficiente pentru dezvoltare profesională (39%) sau de nevoia de schimbare a angajatorului, a mediului de lucru ori a echipei (28,5%).
Totodată, aproape 18% dintre cei care se gândesc la schimbarea serviciului nu se simt motivaţi în poziţia actuală, 14% îşi doresc mai mult timp liber, iar pentru 10,7% dintre respondenţi este dificil să avanseze în cadrul companiei. Nu în ultimul rând, aproximativ 27% susţin că nu le place ceea ce fac sau consideră că domeniul în care lucrează nu se potriveşte cu aptitudinile lor profesionale.
În ceea ce priveşte criteriile cele mai importante luate în considerare la căutarea unei noi slujbe, cele mai importante sunt, la egalitate, salariul şi beneficiile extra-salariale împreună cu programul de lucru, pentru circa 86% dintre respondenţi. La distanţă mare se află domeniul de activitate al companiei, de care ţin cont 39,3% dintre angajaţi, şi apropierea faţă de casă, care contează la fel de mult ca perspectivele de dezvoltare în cadrul companiei, după cum au punctat 32% dintre respondenţii sondajului BestJobs.
Totodată, aproximativ 68% dintre cei chestionaţi sunt interesaţi de un program de lucru flexibil, dar şi de posibilitatea de a lucra de acasă (52%), urmat de acordarea mai multor zile de concediu de odihnă (44%). De asemenea, jumătate dintre respondenţi şi-ar dori de la viitorul angajator abonamente la clinici medicale private şi programe de dezvoltare/traininguri.
De pe lista cerinţelor nu lipsesc programele de reduceri pentru serviciile oferite de către partenerii agreaţi ai companiei (25% dintre salariaţi), abonamentele la săli de sport (17,8%) şi spaţiu de recreere la birou (7,2%).
Pe de altă parte, din cercetare a reieşit şi nevoia angajatorilor de a face economii la cheltuielile cu resursele umane. Astfel, mai mult de jumătate (51%) dintre angajatorii care au răspuns sondajului au declarat că, în urma creşterii salariului minim pe economie de la 1 ianuarie 2019, vor lua măsuri pentru reducerea cheltuielilor cu personalul. Aproximativ un sfert dintre angajatori iau în calcul reduceri de personal, fie prin comasarea anumitor funcţii sau responsabilităţi, fie prin restructurarea anumitor poziţii sau prin automatizarea de procese care ar elimina resursa umană aferentă. Alţi 14% analizează restrângerea pachetelor de beneficii extrasalariale.
Restul de 49% dintre angajatori nu prevăd vreun impact pe care salariaţii să îl resimtă, 44% estimează chiar că vor deschide până în 10 poziţii noi în primul semestru din 2019, iar 37,2%, între 10 şi 50 de poziţii, existând totodată şi cazuri unde vor fi deschise peste 100 de poziţii.
În ceea ce priveşte salariile, „cei mai mulţi angajatori (46,5%) spun că ofertele salariale ale companiei vor fi similare celor din 2018. Numai un sfert dintre companii spun că vor oferi un salariu mai mare cu până la 5%, alţi 16,3% vor creşte ofertele salariale cu 6-9%. Există însă şi angajatori pregătiţi să ofere salarii cu 10-15% mai mari noilor angajaţi anul acesta (7%) sau chiar cu 20% mai mari (2,3%)”, se mai arată în studiul realizat de BestJobs.
Sondajul a fost realizat în perioada 23 decembrie 2018 - 9 ianuarie 2019 pe un eşantion de 1.411 utilizatori de internet, reprezentativ la nivel urban, respectiv pe un eşantion de 382 companii mici, medii şi mari din România.