Antologie corală de excepţie, apărută la Universitatea de Arte din Iaşi
Cântarea psaltică şi alte mijloace de exprimare artistică sunt utilizate în cadrul sfintelor slujbe ortodoxe cu scopul de a îmbogăţi şi diversifica atmosfera de rugăciune atât de necesară întăririi legăturii omului cu Dumnezeu şi formării conştiinţei creştine. Scenariile liturgice sunt în aşa fel alcătuite încât, pe parcursul desfăşurării lor, să se manifeste ideea de creştere şi gradare, care să conducă la o tot mai mare apropiere de Dumnezeu - Cuvântul, dând tuturor certitudinea primirii darurilor Sfântului Duh. Chiar dacă importanţa cărţilor şi partiturilor a fost adesea afirmată, sublinierea acesteia trebuie reluată şi în prezent, pentru că din acestea se hrănesc sufletele însetate ale credincioşilor. Recent (martie 2010), la Editura Artes a Universităţii de Arte "George Enescu" din Iaşi (UAGE), a apărut importanta colecţie muzicală "Lăudăm pre Domnul. Antologie corală", de Viorel Munteanu, Viorel Bârleanu şi Florin Bucescu, alcătuită pentru a oferi preoţilor, dirijorilor şi formaţiilor corale bisericeşti idei şi soluţii noi, în ceea ce priveşte alcătuirea unor repertorii corespunzătoare şi interpretarea acestora. Antologia răspunde strălucit cerinţelor şi nevoilor care se manifestă în mişcarea coral-artistică a Bisericii Ortodoxe Române (BOR) din ultimele două decenii şi contribuie la atragerea tinerilor spre universul spiritual al Bisericii. Antologia şi-a propus să valorifice atât puternica tradiţie muzicală bizantină şi psaltică, începând cu Şcoala muzicală de la Putna, cât şi mai noua tradiţie corală din BOR reprezentată de Gavriil Musicescu, Ciprian Porumbescu, Gheorghe Mandicevschi, Teodor Teodorescu, Dima Georgescu - Kiriac, Gheorghe Cucu, Ioan D. Chirescu, Paul Constantinescu, Nicolae Lungu, Nicolae Ciolac şi Teodor Zgureanu (ultimii doi din Basarabia). Criteriul principal în alcătuirea Antologiei este tipul de cor, începând cu cel monodic cu sau fără ison şi terminând cu coruri la patru voci mixte cu sau fără solist. Lucrarea este concepută în două părţi, prima incluzând cântări monodice şi coruri de la Sfânta Liturghie la 1, 2, 3, 4 voci, iar a doua parte se referă la unul din cele mai îndrăgite genuri muzicale ale poporului român - colinda.