Aproape 200.000 de români vor fi turişti de sărbători
▲ În acest an, media preţurilor pentru sejururile de revelion este de 350 de euro pentru destinaţiile interne, respectiv 450-500 de euro pentru cele externe, creşterea fiind de 16% pe intern, respectiv de până la 25% pentru sejururile externe ▲ Potrivit ANAT, agenţiile de turism au vândut până în prezent circa 70-80% din locuri ▲ Agenţiile de turism estimează că peste 130.000 de români vor petrece sărbătorile de iarnă în destinaţii interne ▲
Vânzările de pachete turistice pentru Crăciun şi revelion vor totaliza mai mult de 60 de milioane de euro, cu peste 20% peste valoarea de anul trecut, agenţiile de turism apreciind că actuala criză financiară nu a schimbat încă opţiunile turiştilor români, dar ar putea avea acest efect în 2009. „În sezonul de iarnă din 2007, agenţiile de turism au realizat 50 de milioane de euro din vânzările la pachete turistice pentru Crăciun şi revelion, dintre acestea 40 de milioane de euro fiind vânzări pentru destinaţii externe şi zece milioane de euro pentru cele interne. În acest an estimăm o creştere de 25% a vânzărilor pentru sejururile din străinătate, la circa 50 de milioane de euro, respectiv 12-13% pentru destinaţiile interne, ceea ce ar însemna circa 11,3 milioane de euro“, a declarat purtătorul de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Traian Bădulescu. El a adăugat că, în acest an, media preţurilor pentru sejururile de revelion este de 350 de euro pentru destinaţiile interne, respectiv 450-500 de euro pentru cele externe, creşterea fiind de 16% pe intern, respectiv până la 25% pentru sejururile externe. Agenţiile de turism estimează că peste 130.000 de români vor petrece sărbătorile de iarnă în destinaţii interne, cu 10-15% mai mult faţă de 2007. Din total, 25-30% vor pleca de Crăciun, iar restul - de Anul Nou. 52.000 de români îşi vor petrece sărbătorile în străinătate Circa 52.000 de români vor opta pentru sărbători în străinătate, cu 30% mai mulţi decât anul trecut. „Numărul turiştilor români nu a fost afectat semnificativ de criza economică, aceasta s-a resimţit doar pe unele segmente. Într-adevăr, a fost înregistrată o diminuare a ritmului de creştere a vânzărilor de când cu recesiunea, însă cu siguranţă rezervările vor începe din decembrie, pentru că turiştii sunt doar precauţi şi aşteaptă să vadă ce se va întâmpla în continuare“, a spus reprezentantul ANAT. El a menţionat că actuala criză a afectat mai ales destinaţiile mediteraneene, precum Tunisia, Egiptul sau Turcia, unde agenţiile de turism internaţionale au fost nevoite să scadă preţurile chiar şi cu 20-30% ca urmare a reducerii numărului de turişti, în special în cazul celor din Germania şi Marea Britanie. Totuşi, preţurile mai mici pot fi un avantaj pentru românii care optează pentru astfel de destinaţii în perioada revelionului. Totodată, pe unele destinaţii externe, cum este Egiptul, a fost redus numărul de chartere dinspre Europa, ceea ce a diminuat rata de creştere a fluxului de clienţi. În România, cele mai căutate destinaţii rămân Valea Prahovei, Poiana Braşov, Predeal şi zona Bran-Moeciu, iar în străinătate - Austria, urmată de zona montană a Bulgariei, destinaţie pentru care cererea a crescut mult faţă de 2007. 80% din locuri au fost deja ocupate Potrivit ANAT, agenţiile de turism au vândut până în prezent circa 70-80% din locuri. O parte din reprezentanţii agenţiilor de turism consideră că anul viitor turismul intern va fi mai puţin afectat de criza economică în comparaţie cu destinaţiile externe, pentru care agenţiile vor fi nevoite să se orienteze spre pachete turistice cu preţuri mai reduse. Proprietarul agenţiei de turism Paralela 45, Alin Burcea, este de părere că, dacă momentan nu se resimt efectele crizei şi în România, în 2009 se va înregistra cu siguranţă o scădere a numărului de turişti sau cel puţin o stagnare, românii urmând să se îndrepte către servicii mai ieftine. „Oricât de optimişti am fi, trebuie să realizăm că 2009 va aduce o scădere sau cel puţin o stagnare a numărului de turişti. Cu siguranţă lumea va pleca în concedii, dar românii vor fi mai ponderaţi în a-şi alege vacanţele şi vor cumpăra pachete mai ieftine, cu cazări la 3-4 stele, şi nu cinci, ca până acum. Acest lucru va da de gândit agenţiilor, care vor fi nevoite să se orienteze mai atent spre pachetele cu preţuri mai reduse“, a explicat Burcea. De aceeaşi părere este şi directorul agenţiei Eximtur, Radu Morariu, care consideră că pe viitor se vor face resimţite efectele crizei economice şi în turismul românesc, în prezent turiştii având unele reţineri în ceea ce priveşte călătoriile.