Atelierele de dezvoltare personală pentru copiii din centrele educaţionale
Copiii de la centrele educaţionale din judeţul Timiş au participat în această perioadă la atelierele de dezvoltare personală de la Mănăstirea Româneşti, din cadrul Arhiepiscopiei Timişoarei, învăţând cu această ocazie cum să îşi elibereze potenţialul pentru a maximiza propria lor performanţă. Copiii au fost ajutaţi să înveţe ei înşişi mai degrabă din experienţe concrete, decât a-i învăţa propriu-zis ceva. Activităţile de tip outdoor au fost îndrăgite de copii, lucru care se poate observa din energia şi pasiunea cu care au concurat la întrecerile de radio orientare din pădurile din jurul Mănăstirii Româneşti. „Radio orientarea presupune parcurgerea unui traseu, într-un teren necunoscut, materializat printr-o succesiune de posturi de control ce trebuie atinse. Sportivul alege ruta între posturile de control, cu ajutorul hărţii şi al busolei, trebuie să se orienteze şi să ia decizii rapide în timp ce se deplasează cu o viteză mare. Acesta este de fapt traseul elevilor în şcoală!“, a precizat coordonatorul atelierelor de dezvoltare personală, Maria Bilan.
Centrele educaţionale ale Arhiepiscopiei Timişoarei funcţionează în cadrul proiectului „Reţea interregională de centre educaţionale“ derulat de Asociaţia Filantropia Ortodoxă Alba Iulia în parteneriat cu Arhiepiscopia Timişoarei şi cofinanţat prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. În judeţul Timiş funcţionează cinci astfel de centre educaţionale în localităţile Timişoara, Lugoj, Deta, Făget şi Sânnicolau Mare. În fiecare centru educaţional sunt beneficiari câte 25 de copii din familii sărace sau aflaţi în risc de abandon şcolar. Aceştia primesc zilnic o masă caldă şi o gustare rece şi sprijin în efectuarea temelor şi meditaţii pentru scăderea riscului de eşec şcolar. De asemenea, copiii primesc şi burse sociale, rechizite şi materiale didactice. În cadrul centrelor, beneficiarii participă la activităţi de petrecere a timpului liber, de formare a deprinderilor practice şi de întreţinere a spaţiului personal. Ei sunt încurajaţi să comunice în orice ocazie, să îşi exprime sentimentele, nemulţumirile şi dorinţele într-un mod constructiv, fără a-i deranja sau leza pe ceilalţi, să înveţe să îşi cunoască şi să-şi apere drepturile prin intermediul comunicării cu ceilalţi. (George Giurgiu)