Avem nevoie de LUMINA?
Fără îndoială, principala cucerire a românilor, după Revoluția din decembrie 1989, se referă la libertatea de exprimare. Cuvântul nu mai este cenzurat, oricine își poate spune punctul de vedere, în legătură cu orice chestiune. Oricine poate culege informația de care are nevoie cu ușurință. Piața informațiilor este aproape de saturație: 200 de ziare în toată țara, 20 de canale tv în limba română, câteva sute de posturi de radio, zeci de săptămânale și lunare, peste 60.000 de adrese de Internet în registrate numai în România. Ne întrebăm: mai este loc pe această piață pentru încă un ziar, la Iași?
Depinde la ce fel de ziar ne gândim.
Este în mare vogă teoria potrivit căreia presa tipărită va fi detronată, într-un deceniu sau două, de televiziune (care va deveni, în curând, interactivă - fiecare telespectator își va putea comanda emisiunile preferate) și de Internet, iar tipăriturile vor deveni doar „publicații de nișă”, cu tiraje mici și adresate unui public-țintă.
Asemenea predicții catastrofice au fost și în anii ‘70, când apăruseră pe piață ceasurile electronice cu afișaj digital. Toți analiștii de piață decretau atunci că în două decenii nu va mai exista niciun ceas mecanic, că industria elvețiană a ceasurilor va dispărea cu desăvârșire . Ne aflăm în anul 2005 și vedem ce se întâmplă: ceasurile „electronice” aproape au dispărut, cele mai căutate și mai scumpe sunt ceasurile elvețiene „mecanice”, pînă și bietele mecanisme electronice sunt montate în capsule cu cadran „clasic”.
Așadar, să nu ne grăbim în a susține teoria dispariției ziarului tipărit pe hârtie.
Asistăm la un spectacol mediatic dintre cele mai dinamice. Unii cataloghează mass-media din România ca fiind în stadiul de „copilărie”, prin promovarea subiec telor „tabloidizante* și in sistând asupra atavismelor în defavoarea profunzimii, că primează interesele de natură politică și economică ale patronatului din domeniu în detrimentul ideii de informare obiectivă. Adevărul se află undeva, la mijloc: există și presă mânată de interese oculte, dar și una făcută cu onestitate, în deplinul respect pentru publicul consumator.
În acest context, ne întrebăm: mai este loc pe piață de încă un ziar, la Iași?
Un consumator de presă avizat, când răsfoiește un ziar, își pune de la început întrebarea: „Cine se află în spate, ce interese slujește această publicație” în funcție de răspunsul găsit, cititorul respectiv își formează o opinie cu privire la acel ziar: „Este al lui Cutare, deci îl va ataca pe Cutărică și va prezenta o realitate favorabilă patronului, indiferent de situație.
Din fericire, ziarul LUMINA, care apare începând de astăzi, nu va putea fi supus unei asemenea judecăți.
Din fericire, LUMINA este primul cotidian dintr-o țară majoritar creștin-ortodoxă redactat din perspectivă creștină.
Ce înțelegem prin „cotidian redactat din perspectivă creștină”?
Înseamnă că LUMINA este un ziar care nu slujește niciunui interes ocult sau potrivnic majorității românilor.
Înseamnă că LUMINA este un ziar obiectiv, care va prezenta orice informație așa cum este, fără a o deforma, fără a o transforma din ade văr în minciună.
Înseamnă că LUMINA este un ziar care nu va „face politica” niciunui partid și nu va interveni în favoarea (sau în detrimentul) niciunei formațiuni politice sau altei organizații.
Înseamnă că LUMINA este un ziar care nu va transforma violența în subiect de presă și nici viața privată a personalităților în prilej de bârfă.
Înseamnă că LUMINA este un ziar care îi readuce pe români în centrul Universului, care este de natură creștină. Pentru că etnogeneza românească este strâns legată de dimensiunea creștinortodoxă.
Înseamnă că LUMINA este un ziar onest, echilibrat și cu o singură ambiție: să readucă speranța printre oameni, să-i ajute să-și aducă aminte că prezentul lor se sprijină și pe amintirile din albumul de fotografii al familiei, dar și pe crucile din cimitir, unde se odihnesc părinții, bunicii și străbunicii noștri.
Și nu întâmplător LUMINA apare la Iași...