Biblia - verset cu verset: O altfel de aritmetică

Un articol de: Lucian Apopei - 23 Septembrie 2009

Facerea 14, 16: „Şi au întors toată prada luată din Sodoma, au întors şi pe Lot, rudenia sa, averea lui, femeile şi oamenii.“

Patriarhul Avraam s-a întors triumfător din luptă. Victoria repurtată de acesta însă e greu de cuantificat. Patriarhul l-a salvat pe Lot din mâinile înrobitorilor, arătând iubirea nelimitată pentru rudenia sa, a returnat prada furată din Sodoma, reliefând un caracter neegoist, şi, cel mai important, Îl va mărturisi pe Dumnezeu popoarelor aflate în război de ceva vreme, demonstrând încă o dată iubirea pentru „Domnul Dumnezeul cel Preaînalt, Ziditorul cerului şi al pământului“ (versetul 22). Iată cum comentează Sfântul Ioan Gură de Aur biruinţa lui Avraam împotriva războinicilor: „Şi s-a întors Avraam aducând mare şi strălucitor trofeu; o dată cu Lot, a adus şi călărimea, şi femeile, şi averile; tuturora le propovăduia cu glas mare şi le striga, mai puternic decât trâmbiţa, că a pus pe fugă pe duşmani şi a câştigat victoria, nu cu puterea omenească, nici cu tăria trupurilor; ci pe toate le-a săvârşit mâna cea de sus.“ Sfântul Clement Alexandrinul vine şi cu alt gen de argumente în susţinerea ideii că victoria repurtată de Avraam a fost dobândită cu ajutorul divin. El se foloseşte de aritmetică, arătând că cei 318 oameni de casă ai patriarhului care au fost luaţi de Avraam pentru a se lupta împotriva inamicului reprezintă un simbol al mântuirii: 318 = 300+10+8. „Se spune că (n.r. - în greceşte, 300 este reprezentată prin T) numărul 300, după forma sa, este tipul semnului Domnului, adică al crucii; 10 se notează cu litera iota, iar 8 cu ita“, scrie Sfântul Clement. Iota şi ita sunt primele litere ale numelui Iisus, iar T închipuie Crucea, astfel că, alăturate, ele ar forma expresia Cruce Iisus. „Deci slugile lui Avram arată mântuirea“, completează Sfântul Părinte al Alexandriei.