Biblia – verset cu verset: Pedeapsa şi semnificaţia numărului zilelor potopului

Un articol de: Lucian Apopei - 17 Noiembrie 2008

Facerea 7, 4: „Căci peste şapte zile Eu voi vărsa ploaie pe pământ, patruzeci de zile şi patruzeci de nopţi şi am să pierd de pe faţa pământului toate făpturile câte am făcut.“

În versetul de faţă, Dumnezeu anunţă explicit pedeapsa care se va abate asupra pământului. Aflăm că potopul avea să se abată asupra pământului peste şapte zile, iar apa se va răvărsa, prin ploaie, timp de 40 de zile şi 40 de nopţi, perioadă suficientă ca „să pierd de pe faţa pământului toate făpturile câte am făcut“. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că Dumnezeu-Creatorul le-a dat răgaz oamenilor păcătoşi şapte zile pentru ca aceştia să poată să se întoarcă din starea de păcătoşenie în care trăiau şi că cele 40 de zile de potop ar fi putut fi de fapt o singură clipă: „Ce? Nu-i era cu putinţă lui Dumnezeu, dacă voia, să aducă toată ploaia într-o singură zi? Dar pentru ce vorbesc eu de o singură zi? Într-o clipită! Dar anume a făcut asta, ca să le mărească frica şi să le dea, în acelaşi timp, şi prilej ca măcar acum, când primejdia bătea la uşă, să scape de pedeapsă“, spune Sfântul Ioan Gură de Aur. Apare menţiunea numărului 40, care, ca număr biblic, face referire la păcat şi la pedeapsă, la căinţă şi la darurile lui Dumnezeu. În Sfânta Scriptură este folosit în dese rânduri, el fiind considerat un număr al pocăinţei prin post şi rugăciune. În Vechiul Testament, solii israeliţilor stau în ţara făgăduinţei 40 de zile iar israeliţii pribegesc în pustie 40 de ani. De asemenea, ninivitenii fac penitenţă timp de 40 de zile. Postul ţinut atât de Mântuitorul nostru Iisus Hristos, cât şi de Moise sau Ilie este de 40 de zile, înainte de începerea misiunii. În legătură cu postul de 40 de zile, acest număr devine simbol al vieţii omeneşti. Postul este ca o jertfă a vieţii pământeşti, ca o zeciuială din cele 365 de zile ale anului, iar viaţa omului numai prin pocăinţă şi post se conduce spre viaţa veşnică. În practica religioasă creştin-ortodoxă există îmbisericirea nou-născutului care se face la 40 de zile de la naştere.