Binecuvântarea Izvorului Tămăduirii pentru bucureșteni
În ziua praznicului Izvorului Tămăduirii, credincioşii bucureşteni au participat la Sfânta Liturghie şi slujba de Sfinţire a apei din Vinerea Luminată săvârşite la Catedrala Patriarhală de Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi. Așa cum este tradiția, cei care au venit pe Colina Bucuriei la acest praznic au primit agheasmă spre vindecarea neputințelor trupești și sufletești.
Sărbătoarea Izvorului Tămăduirii a adunat şi anul acesta mulţime de credincioşi şi pelerini pe Colina Bucuriei, care au venit să se împărtăşească din darurile duhovniceşti ale Sfintei Liturghii, dar şi pentru a primi apă sfinţită după rânduiala specială în această zi de praznic. Mai întâi, Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul a săvârşit Sfânta Liturghie, înconjurat de un sobor de clerici, slujitori ai Catedralei Patriarhale.
După citirea pasajului evanghelic rânduit, Preasfinţia Sa a rostit un cuvânt de învăţătură în care a tâlcuit textul scripturistic care prezintă unul dintre momentele în care Mântuitorul a prevestit Învierea Sa din morţi: „Evanghelia de astăzi vorbeşte despre Iisus ca fiind Fiul lui Dumnezeu în două rânduri. Prima oară, Iisus Însuşi mărturiseşte că este Fiul lui Dumnezeu. Urcând de la Capernaum la Ierusalim şi intrând în Ierusalim la Paştele iudeilor, a văzut că locul cel mai sfânt fusese transformat în loc de negustorie. Atunci şi-a făcut un bici din frânghiile cu care erau legate animalele şi a alungat din templu boii, oile şi pe cei care schimbau banii pentru evreii care veniseră la cea mai mare sărbătoare iudaică din toate părţile lumii. Atunci Iisus a numit templul din Ierusalim «Casa Tatălui Meu», mărturisind implicit că El este Fiul lui Dumnezeu. Întrebat de cei care administrau lucrurile de la templu cu ce semn sau putere face acestea, Mântuitorul a răspuns: «Dărâmaţi templul acesta şi Eu în trei zile îl voi rezidi». Sfântul Ioan Evanghelistul spune că El vorbea despre templul Trupului Său care va fi răstignit, dar a treia zi va învia. De aceea, Evanghelia de astăzi se încheie cu menţiunea că atunci când Iisus a înviat din morţi, ucenicii şi-au amintit că El a spus aceasta şi au crezut Scripturii şi cuvântului spus de Iisus. De altfel, din citirea Evangheliilor ne dăm seama că după Înviere, ucenicii au o cu totul altă perspectivă asupra cuvintelor pe care Mântuitorul le-a rostit şi mai ales după pogorârea Duhului Sfânt, când s-au îmbrăcat cu «putere de sus» şi au dobândit adevărata cunoaştere a Dumnezeirii lui Iisus şi adevăratele înţelesuri profunde ale cuvintelor pe care Hristos le-a încredinţat lor”, a spus ierarhul.
După Vohodul Mare, Preasfinţia Sa l-a hirotonit pe arhidiaconul Silviu-Ciprian Matei întru preot pe seama Parohiei „Sfânta Vineri”-Herasca din cadrul Protopopiatului Sector 3 Capitală.
Sfinţirea apei în Vinerea Luminată
La finalul Sfintei Liturghii, după tradiţie, soborul de slujitori, în frunte cu Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, a săvârşit slujba de Sfinţire a apei după rânduiala specială a acestei sărbători. La finalul slujbei, Episcopul-vicar patriarhal a rostit un cuvânt de binecuvântare în care a vorbit despre puterea tămăduitoare a apei sfinţite în această zi.
„În Sfânta Scriptură ni se vorbeşte în multe locuri despre rolul important al apei, care este un element fundamental, alături de pământ, aer şi foc, al creaţiei lui Dumnezeu şi atât în Vechiul, cât şi în Noul Testament, prin intermediul apei s-au făcut o mulţime de minuni. Şi astăzi, Dumnezeu dăruieşte puteri tămăduitoare multor izvoare, dar prin această slujbă din biserică, Sfinţirea mică a apei, şi mai ales prin slujba solemnă a Sfinţirii Mari a apei în ziua Botezului Domnului, fiecare apă binecuvântată şi sfinţită devine izvor de binecuvântare, de vindecare şi o armă de îndepărtare a oricărei lucrări a celor vicleni”, a spus Preasfinţia Sa.
Credincioşii care au participat la sfintele slujbe au primit apă sfinţită şi punguliţe cu anafură.