Biserica Bucur din Capitală şi-a serbat hramul

Data: 20 Ianuarie 2010

Biserica Ortodoxă i-a sărbătorit luni, 18 ianuarie, pe Sfinţii Ierarhi Atanasie şi Chiril, arhiepiscopii Alexandriei. În Bucureşti ei au fost prăznuiţi într-un mod deosebit, deoarece Biserica Bucur îi are ocrotitori, informează Agenţia de ştiri BASILICA a Patriarhiei Române. Părintele paroh, Ionuţ Bărbulescu, a declarat pentru Radio TRINITAS că hramul a fost un prilej de rememorare a istoriei sfântului lăcaş: „Hramul bisericii noastre a fost pentru noi un prilej pentru a ne aminti momentele în care, de-a lungul timpului, bi-serica noastră s-a aflat în situaţii dificile. Pe de-o parte ne-am amintit de momentul construirii bisericii de către Bucur Ciobanul, potrivit Pisaniei pe care o avem între lespezile de piatră din mijlocul bisericii. Ne-am amintit, de asemenea, de momentul în care Mircea cel Bătrân a construit prima biserică din zid pe acest loc, în 1416. De asemenea, ne-am amintit de momentul în care turcii lui Sinan Paşa care îşi aveau cartierul general la Mănăstirea Radu-Vodă au dărâmat biserica noastră pentru ca să se apere de oastea lui Mihai Viteazul care ataca mănăstirea din latura de nord. Pentru noi, anul acesta care a trecut a fost şi anul în care am descoperit lespezi ale bisericii din 1416, în partea dinspre răsărit a scării centrale a bisericii“.

Părintele Ionuţ Bărbulescu a vorbit credincioşilor prezenţi şi despre modelul de sfinţenie a ocrotitorilor Bisericii Bucur: „Sfinţii Atanasie şi Chiril, ocrotitorii bisericii noastre, sunt cei care, prin înţelepciunea pe care bunul Dumnezeu le-a dăruit-o, au reuşit să contribuie la formularea învăţăturii de credinţă a Bisericii şi au făcut lucrul acesta cu mari sacrificii. După cum ştim, ei au participat la două dintre cele şapte sinoade ecumenice ale Bisericii. Sfântul Atanasie cel Mare a participat la Sinodul I Ecumenic din anul 325, de la Niceea, unde s-a format învăţătura trinitară a Bisericii, condamnându-se arianismul, iar Sfântul Chiril, arhiepiscopul Alexandriei, a participat la al III-lea Sinod Ecumenic din anul 431, de la Efes, unde s-a combătut o altă erezie: nestorianismul. Erezia contesta faptul că Mântuitorul Hristos are o singură Persoană şi două firi: firea dumnezeiască şi firea umană. De asemenea, Sfântul Chiril s-a implicat în formularea învăţăturii noastre de credinţă şi privitoare la Maica Domnului, aşa-numita «Mariologie». Sfântul Chiril a fost cel care a contribuit la denumirea Maicii Domnului ca Născătoare de Dumnezeu“.