Biserica în spațiul online
Nu se mai poate pune în discuție, azi, rolul esențial jucat de spațiul online în viața de zi cu zi și în istoria societății omenești contemporane, în toate domeniile. Merită să observăm că, în mod ironic, și cei care exprimă rezerve sau temeri legate de dezvoltarea acestui mediu o fac tot online.
Spațiul internetului nu mai este de mult doar o chestiune legată de comunicare și de informație. Pe baza datelor de aici se iau decizii majore (economice, sociale, politice), cu impact pentru mari mase de oameni, se organizează proteste, mitinguri și chiar revoluții, se face comerţ, se asigură servicii etc., astfel încât denumirea „spaţiu virtual” a devenit improprie. Între altele, sunt numeroase cazurile în care prieteniile „virtuale” din rețelele de socializare se transformă în prietenii offline, oamenii întâlnindu-se și socializând faţă în faţă.
Biserica Ortodoxă Română nu putea să rămână în afara acestei realități și nici n-a rămas. Patriarhia, Arhiepiscopiile, Mitropoliile, mai toate mănăstirile și un mare număr de biserici au site pe internet, pe care sunt prezentate dimensiunile și misiunile Bisericii: pastorală, culturală, misionară, social- filantropică, patriotică, de promovare a tradițiilor. Regăsim aici informații utile (cum ar fi programul slujbelor sau locurile în care persoanele defavorizate pot găsi ajutor), știri diverse despre activitățile din parohii şi din centrele eparhiale, informații cultural-turistice, descrierea semnificației sărbătorilor și a altor elemente din viața Bisericii, rugăciuni, istoricul lăcașurilor de cult și multe altele.
În mod fericit, BOR și-a dezvoltat canale jurnalistice proprii, centrale și locale. La nivelul Patriarhiei funcţionează Centrul de Presă BASILICA: Radio TRINITAS, Publicațiile Lumina, TRINITAS TV, Agenția de știri Basilica și Biroul de presă; precum și revistele Ortodoxia, Studii Teologice, Chemarea credinței, ele fiind prezente și urmărite și în mediul online.
Presa laică online (și print, atât cât mai există) este, în linii mari, împărțită în două: cea orientată pe știri și cea culturală (incluzând aici publicațiile și site-urile de opinii și dezbateri).
În mare parte, presa de știri este tributară senzaționalului negativ. Cu unele excepții, ea nu abordează subiectul religiei/Bisericii decât dacă e de spus ceva de rău. Ea face asta, însă, pentru aproape orice alt domeniu și, pe de altă parte, în general criticile și atacurile la adresa BOR sunt preponderent conjuncturale, de tip reacție la eveniment, şi nu materializarea unei politici editoriale constante.
Interesant este că toate articolele (critice sau nu) cu subiect religios, referitoare la realităţi româneşti, vizează exclusiv Ortodoxia, deşi în ţară există şi alte confesiuni. Cu ele, presa n-are treabă.
Dintre rețelele de socializare, Facebook a ajuns în lume la 2,96 miliarde de utilizatori activi lunar, dintre care peste 9 milioane în România. Aici, subiectele religioase sunt rareori abordate - exceptând, firește, paginile dedicate acestora, printre care profilurile de preoți, biserici și mănăstiri.
Chiar dacă, în mediul online, credincioșii au o atitudine mai degrabă timidă, probabil din teama că vor fi atacaţi cu vehemenţă, provocările ateiste, secularizante, care nu se reduc la sentinţe înguste, ci invocă argumente teoretice savante, îşi primesc răspunsurile cuvenite. Religia şi Biserica au apărători competenţi, care merită încurajați!