Botezul Sfântului Ioan, premergător botezului creştin
În prima duminică din noul an, Duminica dinaintea Botezului Domnului, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a participat la Sfânta Liturghie săvârşită în Paraclisul "Sfântul Grigorie Luminătorul" din Reşedinţa patriarhală.
În cuvântul de învăţătură, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a reliefat că Sfântul Ioan Botezătorul a pregătit venirea Mântuitorului Iisus Hristos, potrivit profeţiilor Vechiului Testament, şi că botezul Sfântului Ioan Botezătorul este un început pentru botezul creştin instituit de Domnul Iisus Hristos, după cum Sfântul Ioan a fost Înaintemergător al Domnului, tot aşa botezul lui este premergător botezului creştin. "Prin botezul Sfântului Ioan Botezătorul se întărea conştiinţa păcătoşeniei şi conştiinţa nevoii iertării de păcate şi de schimbare a vieţii. El chema la pocăinţă pe toţi oamenii, indiferent de statutul social, de vârstă, pentru schimbarea vieţii lor. Pocăinţa pe care o cere el nu este una de ordin psihologic, ci existenţială, şi anume că trebuie să fie însoţită de un nou mod de viaţă, de o nouă atitudine faţă de semeni. Sfântul Ioan Botezătorul predică un botez în perspectivă etică, morală, arătând că după el vine Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii şi care va boteza cu Duh Sfânt", a spus Preafericirea Sa. Legătura dintre pocăinţă şi botez Părinţii duhovniceşti ai Bisericii noastre au arătat că botezul lui Ioan era pregătire pentru iertarea păcatelor, dar iertarea propriu-zisă a păcatelor se dăruieşte prin botezul adus de Mântuitorul Iisus Hristos, botezul creştin, prin care se dăruieşte Duhul Sfânt. Acceptarea botezului pocăinţei de către Mântuitorul Iisus Hristos arată legătura şi diferenţa dintre botezul pocăinţei Sfântului Ioan Botezătorul şi botezul lui Hristos, care deschide cerurile şi arată prezenţa Tatălui şi a Duhului Sfânt împreună cu Fiul. Sfântul Duh se arată o singură dată în chip de porumbel pentru a arăta că potopul lui Noe a fost o prefigurare a botezului în care omul păcătos moare pentru a învia la viaţa veşnică. "Duhul Sfânt nu ia niciodată un chip de om, pentru că El este ascuns în spatele chipului uman al lui Iisus Hristos. El este arhitectul din interior al Bisericii care face din fiecare creştin să ajungă la asemănarea cu Hristos. El nu ia chip de om ca să nu se împartă lumea între chipul lui Hristos şi chipul Duhului Sfânt. Cum spun Sfinţii Părinţi, Fiul este chipul Tatălui, iar Duhul Sfânt este chipul Fiului lucrător în Fiul pentru ca oamenii să devină fii ai lui Dumnezeu după har în iubirea lui Dumnezeu Tatăl", a subliniat PF Părinte Patriarh Daniel. Prin botezul creştin nu se dăruieşte numai iertarea păcatului strămoşesc şi a păcatelor personale, ci se dăruieşte şi înfierea în har. Prin asumarea umanităţii de către Fiul lui Dumnezeu, noi suntem înfiaţi în iubirea lui Dumnezeu Tatăl prin lucrarea Duhului Sfânt.