Broderie computerizată, un proiect inedit pentru elevii de gimnaziu şi de liceu
Primul atelier din cadrul proiectului „Brodart Science”, finanţat prin Fondul Ştiinţescu, s-a desfăşurat ieri la Şcoala „Varlaam Mitropolitul” şi i-a fascinat pe elevi. Aceştia au văzut cum o imagine de pe calculator se poate broda cu uşurinţă pe un tricou.
Copiii au nevoie nu doar de teorie, ci şi de experimentarea practică a noţiunilor teoretice pe care le învaţă. De acest aspect s-a ţinut cont atunci când a fost gândit proiectul „Brodart Science”, iniţiat de Asociaţia „Speranţă şi Tradiţii”. Astfel, elevii de gimnaziu şi de liceu au ocazia să descopere cum ştiinţele exacte le pot fi utile în viaţa de zi cu zi. În acest context, o maşină computerizată de brodat le atrage atenţia şi le descoperă frumuseţea corelată a matematicii, informaticii, designului, broderiei şi a tehnologiilor.
Primul atelier din cadrul proiectului finanţat prin Fondul Ştiinţescu s-a desfăşurat ieri la Şcoala „Varlaam Mitropolitul” şi i-a fascinat pe elevi. Ei au văzut cum o imagine de pe calculator se poate broda cu uşurinţă pe un tricou. „O maşină de brodat computerizată este ceva oarecum inedit pentru orice elev. De multe ori se iveşte nevoia creării unui model de brodat ce nu există decât sub forma unei imagini. Dar acest lucru constituie o problemă, deoarece marea majoritate a maşinilor automate de brodat nu acceptă imagini - din cauza rezoluţiei limitate a broderiei rezultate sau a numărului limitat de culori cu care se poate lucra. Aplicaţia pe care o avem noi în cadrul acestui program asistă elevii în procesul de digitalizare, oferind o interfaţă intuitivă şi extrem de simplă, ce aproape nu necesită instrucţiuni”, a explicat Olivia Ciubotariu, coordonator al proiectului.
Atraşi de maniera în care maşina de brodat poate lucra, elevii îşi dezvoltă capacitatea de gândire analitică, atenţia la detalii şi creativitatea. Observă, de asemenea, cum un proces care are nevoie de multă răbdare şi minuţiozitate şi un model care ar trebui brodat manual de un profesionist, cu suficient de mari costuri, poate fi optimizat printr-o abordare tehnologică nouă. Satisfacţia muncii copiilor e cu atât mai mare cu cât, după ce învaţă mecanismul, au ocazia să-şi brodeze singuri modelul ales şi să aibă propriul tricou lucrat de ei.
Ateliere de broderie computerizată vor continua să se desfăşoare pentru elevii din Iaşi la Şcoala „I. Gh. Brătianu”, dar şi într-o localitate din apropiere. Valea Ursului este satul fără grădiniţă, şcoală sau cămin cultural, locul în care Asociaţia „Speranţă şi Tradiţii” - iniţiatorii proiectului „Brodart Science” - a creat un centru multifuncţional pentru copii, dar şi pentru întreaga comunitate. „Promovăm, deci, un proiect iniţiat de o comunitate rurală care doreşte să-şi consolideze sediul şi să aibă un spaţiu adecvat. Din păcate, în momentul de faţă el nu este tocmai propice. În acest sens, demarăm şi o campanie de strângere de fonduri”, a mai spus coordonatorul „Brodart Science”, Olivia Ciubotariu.
Proiectul va oferi, astfel, copiilor, dar şi părinţilor şi bunicilor posibilitatea de a experimenta cum se îmbină tehnologia şi cunoştinţele dobândite la şcoală cu arta, creativitatea, designul şi, nu în ultimul rând, cu manifestarea propriei personalităţi. În viitor, după ce clădirea va fi reconsolidată, reprezentanţii asociaţiei îşi doresc să transforme centrul multifuncţional într-un HUB Ştiinţescu.
În cadrul proiectului „Brodart Science” a fost editat şi minighidul de broderie computerizată „Science is everywhere - math, technologies and art in our life and transformation of traditional jobs”, în care se explică metoda inovatoare prin care se îmbină concepte de matematică, informatică, broderie şi design într-un produs finit, util în viaţa cotidiană. Parteneri ai proiectului sunt instituţiile din Iaşi: Facultatea de Informatică, Şcoala Gimnazială „Gheorghe I. Brătianu”, Şcoala „Varlaam Mitropolitul”, Muzeul Mitropolitan, dar şi Centrul de Informare Turistică Miroslava şi Parohia Valea Ursului.