Bucuria copiilor, dorință și răsplată a părinților
În curtea bisericii cu hramul „Sfântul Haralambie” din Strada Olimpului, Protoieria Sector 4 Capitală, se află un centru educaţional dedicat copiilor de vârstă mică, de la grădiniţă până la clasa a IV-a. Cei 50 de copii care vin zilnic aici sunt din parohie, dar şi de mai departe, cei mici fiind îngrijiţi de două educatoare, iar cei mari, de o profesoară de clase primare. Cântatul la pianină, pictatul sau jocurile sunt un lucru obişnuit în acest centru. Toate, bineînţeles, după ce copiii şi-au făcut temele.
Clădirea frumoasă din curtea Bisericii Flămânda, amenajată special pentru a folosi activităţilor educaţionale ale parohiei, răsună zilnic de glasul copiilor. Având între trei şi zece ani, copiii sunt împărţiţi pe grupe de vârstă, dar stau şi împreună, pentru a se obişnui să comunice şi cu cei de-o seamă, dar şi cu cei mai mari sau mai mici. Elevii care frecventează Centrul educaţional „Sfântul Haralambie”, în cadrul programului „Şcoala după şcoală”, sunt conduşi din faţa şcolii de către domnul Dănuţ Ungureanu, voluntar şi coordonator al centrului. Atunci când nu este cu copiii centrului, domnul Ungureanu cântă la strana bisericii şi astfel este prins tot timpul între viaţa de familie şi activităţile multiple ale bisericii. Centrul este sprijinit de mai mulţi voluntari, însă are şi câteva persoane angajate.
Grădiniţa copiilor frumoşi şi cuminţi
Copiii grădiniţei îşi desfăşoară activitatea la parterul clădirii, pentru a le fi mai uşor să intre în clasă, iar cei mari urcă la etaj. La grădiniţă sunt copii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 6 ani. Ei au activităţi pe care le fac împreună, dar şi activităţi separate, în funcţie de vârstă. La ora 10 copiii sunt despărţiţi în două grupe şi cele două educatoare, Andreea Borca şi Andreea Antonie, se ocupă de fiecare dintre acestea, alternativ, pentru că doamna Antonie face activităţi cu ei în limba engleză. Schimbul se face după gustarea de fructe de la ora 11.00. Educatoarele şi-au propus ca după masa de prânz copiii să desfăşoare activităţi comune, pentru ca aceştia să se joace şi să lucreze cu copii de alte vârste, aceasta fiind foarte important pentru dezvoltarea lor armonioasă. Activităţile sunt tipice oricărei grădiniţe, conform programei Ministerului Educaţiei. O dată pe săptămână copiii participă şi la o oră de religie, predată de domnul Dănuţ Ungureanu. La aceste ore ei află prin joc, poveşti şi desene lucruri despre credinţă. Spre exemplu, în ultima săptămână a lunii ianuarie ei au vorbit despre Sfântul Ioan Botezătorul. În general, tema lecţiei de religie este legată de sărbătoarea săptămânii, iar dacă într-o zi lucrătoare este slujbă, copiii merg la biserică şi au ocazia să se împărtăşească. Astfel, cei mici pot înţelege mai bine de ce merg la biserică, fără să se simtă forţaţi în vreun fel.
Teme, jocuri didactice şi concursuri
Despre programul copiilor mai mari, din învăţământul primar, ne-a povestit domnul Ungureanu. Cei mai mulţi dintre elevi sunt înscrişi la începutul anului şcolar, adică înainte de 15 septembrie. Ei sunt de la mai multe şcoli din apropierea centrului educaţional sau a parohiei: Şcoala Gimnazială nr. 79, Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” şi Colegiul Naţional de Arte „Dinu Lipatti”. Copiii sunt aşteptaţi în curtea şcolii de voluntarii centrului, apoi însoţiţi până la locul unde vor face teme şi vor aştepta părinţii. Odată ajunşi la centru, copiii se schimbă în haine de joacă şi se pregătesc pentru masă şi temele de după amiază. Înainte şi după masă, în sala unde mănâncă, toţi copiii spun rugăciunea, care pare atât de firească din gurile lor pline entuziasm şi gingăşie. După masă se duc prin sălile în care fie îşi fac temele, fie exersează la un instrument, pentru că unii studiază la Colegiul de arte, fie se joacă instructiv, cunoscându-se şi împrietenindu-se cu ceilalţi copii. De două ori pe săptămână copiii fac limba engleză cu doamna Antonie. După ce şi-au făcut temele, pe la orele 16.00, copiii au program de voie, când joacă şah, citesc din cărţile puse la dispoziţie de biblioteca parohială pentru copii, pictează sau se joacă. La centru sunt înscrişi 30 de elevi. Unii părinţi ai acestor copii plătesc o contribuţie, însă majoritatea sunt primiţi gratuit, după ce li s-a întocmit un dosar social. Aceştia fie provin din familii monoparentale, fie din familii cu posibilităţi materiale reduse. Toţi copiii au rezultate foarte bune la învăţătură şi sunt încurajaţi să înveţe foarte bine la şcoală, fiind sprijiniţi în acest sens. Cu toţii sunt în aşteptarea vremii călduroase, ca să se poată juca afară, în grădina în care a fost amenajat de curând un loc de joacă. Vara şi toamna tot acolo copiii pot mânca fructe culese chiar de ei din pomii grădinii parohiale.
Părintele paroh David Pestroiu, consilier eparhial la Sectorul învăţământ şi activităţi cu tineretul al Arhiepiscopiei Bucureştilor, ne-a declarat că „la demisolul clădirii centrului se desfășoară ample lucrări de hidroizolare, refacere a instalațiilor electrice, sanitare si termice, finisaje și amenajări corespunzătoare pentru o sală de jocuri şi gimnastică şi alta pentru lectură, o bucătărie utilată, spații de depozitare şi un grup sanitar. Am primit sprijin financiar nerambursabil de la Arhiepiscopia Bucureștilor și de la mai multe firme si persoane particulare. Lucrările sunt executate in proporție de 50%”, fapt pentru care toţi cei care pot sunt invitaţi să ajute la finalizarea lucrărilor.
Copiii participă şi la concursuri, dintre care cel mai iubit de ei este „Povestitorul anului”. În cadrul acestuia, ei citesc câte o carte în weekend, iar lunea scriu un rezumat care este punctat. La sfârşitul anului, copiii care adună cele mai multe puncte sunt premiaţi. Concursul îi ajută să iubească lectura şi să le placă povestitul în scris, fapt din ce în ce mai rar printre copiii de azi.
Ajutor profesionist la lecții
Doamna Ioana Filip, profesoară în învăţământul primar, se îngrijeşte ca elevii înscrişi la Centrul educaţional „Sfântul Haralambie” să-şi facă temele în timpul programului, după masa de prânz. Dacă un elev întâmpină dificultăţi în înţelegerea materiei predate la şcoală, doamna Filip îl ajută. Astfel sunt depistate lacunele din învăţare, care sunt eliminate. Cele mai multe probleme pe care le-a sesizat la copii sunt la matematică, în clasa a 4-a, când materia este mai complicată, apărând probleme cu metode figurative. La clasa a 2-a copiii mai au probleme până când învaţă tabla înmulţirii. La limba română copiii învaţă să se exprime prin compunerea unor texte, deoarece astfel, după însuşirea cititului, ei sunt în stare să compună texte frumoase.
Am stat de vorbă cu o fetiţă care exersa la pian în sala de muzică a centrului. O cheamă Maria Denisa şi este în clasa a 2-a la Colegiul „Dinu Lipatti”. Cântă la pian de un an şi a participat deja la câteva concursuri. Acum pregăteşte o sonatină pentru un concurs care va avea loc la Buzău. Cel mai mult îi place să-şi facă temele şi să se joace cu ceilalţi copii, dintre care unii sunt colegii ei şi la şcoală. Andrei, care este în clasa a 4-a la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”, vine al patrulea an la centru. Îi place să înveţe şi să se joace cu ceilalţi copii de-a prinselea. Are prieteni la centrul educaţional şi îi place matematica.