Calea smereniei Hristos a arătat-o

Un articol de: Marius Nedelcu - 12 Aprilie 2012

În Sfânta şi Marea zi Joi, Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare unită cu Vecernia a fost săvârşită în Catedrala patriarhală de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi.

Joia Mare are o rânduială liturgică specială, pentru că în această zi Mântuitorul Hristos, la Cina cea de Taină, a înfiinţat Taina Sfintei Euharistii, împărtăşindu-i pe Apostoli cu Trupul Său dumnezeiesc, trecut prin moarte şi înviat, şi deplin pnevmatizat. Liturghia Sfântului Vasile cel Mare a fost unită cu Vecernia, iar în cadrul ei a fost scos şi sfinţit un Agneţ din care se va pregăti Sfânta Cuminecătură pentru împărtăşirea bolnavilor. "Această zi este mare şi sfântă pentru că a fost instituită Cina cea de Taină sau Sfânta şi dumnezeiasca Euharistie. De la această Sfântă Liturghie a Marelui Vasile unită cu Vecernia se păstrează pentru tot anul liturgic pâinea sfinţită, transformată în Trupul Domnului şi îmbibată cu Sfântul Sânge, şi ţinută pe masa Sfântului Altar, în chivot, până în a treia zi după Sfintele Paşti, în Sfânta zi de Marţi, când va fi uscată cu multă răbdare, fărâmiţată şi păstrată, în chivotul din altar, pentru împărtăşirea grabnică a bolnavilor, dar şi pentru împărtăşirea copiilor îndată ce au fost botezaţi şi mirunşi cu Sfântul şi Marele Mir", a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

Mântuitorul Iisus Hristos întemeiază Sfânta Euharistie înainte de Sfintele Sale Pătimiri, pentru a-i întări pe Apostoli în evenimentele dramatice care vor debuta cu prinderea sa, pentru a nu slăbi comuniunea dintre ei şi iubirea care îşi găseşte izvorul în relaţia specială a Domnului cu ei. De atunci, Sfânta Euharistie este temelia comuniunii dintre slujitorii Bisericii şi Domnul înviat. "Sfânta şi Marea Joi este şi ziua de bază şi de temelie a Sfintei Euharistii pentru întreg anul liturgic şi, în acelaşi timp, ea ne arată în mod deosebit apropierea şi comuniunea pe care Mântuitorul Iisus Hristos o are cu ucenicii săi, prin aceasta vedem că este o zi în care Domnul arată în mod deosebit preţuire pentru clerul său. Cler înseamnă cei aleşi, cei puşi deoparte, pentru slujirea lui Dumnezeu şi a oamenilor", a arătat Preafericirea Sa. Între evenimentele pomenite ieri, spălarea picioarelor Apostolilor şi prinderea Domnului în Grădina Ghetsimani sunt cele mai dramatice şi exprimă tragismul condiţiei umane care s-a răsculat împotriva Dumnezeului şi Stăpânului ei, dar şi îndelunga răbdare şi iubirea nemărginită a lui Dumnezeu, care S-a predat de bunăvoie în mâinile oamenilor. "Prin spălarea picioarelor ucenicilor, Domnul ne arată că cea mai bună cale a mântuirii este smerenia şi această pildă de smerenie a dat-o ucenicilor pentru a arăta că-n Biserică, pentru a păstra comuniunea, este nevoie de slujire smerită. Nu trebuie să căutăm mândria, nici superioritatea asupra lor sau întâietate faţă de alţii. Sinaxarul ne arată că Mântuitorul Iisus Hristos a spălat şi picioarele lui Iuda, deşi ştia că-l va trăda. Această smerenie nu are nici un gram de dorinţă de răzbunare sau de excludere a cuiva. Smerenia lui se arată în atitudinea Lui milostivă faţă de toţi oamenii", a explicat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.