Campanie de încurajare a consumului de carne de oaie
La ediţia din acest an a Indagra, cel mai mare târg agricol de pe piaţa locală, şi‑au amenajat standuri 530 de companii din 24 de ţări. La cea de‑a 22 ediţie, târgul a atras vizitatorii nu doar cu exponatele agricole, ci și cu preparatele delicioase din carne de oaie.
Cel mai mare târg dedicat agriculturii, Indagra, s‑a deschis joi, 26 octombrie, la Centrul Expoziţional Romexpo din Bucureşti și a atras deja numeroşi vizitatori, oameni de afaceri din domeniu, pasionaţi de agricultură sau doar curioşi de noutăţile acestei ediţii. Potrivit organizatorilor, peste 530 de companii din 24 de ţări participă la ediţia din acest an a târgului Indagra 2017, cea mai importantă manifestare cu profil agricol, organizată anual în România, la care se estimează că vor veni peste 66.000 de vizitatori.
Pe esplanada complexului expoziţional, în interiorul şi în jurul pavilionului central, dar şi în mai multe pavilioane alăturate, au fost expuse utilaje agricole şi din industria alimentară, noutăţi tehnologice pentru producţia şi prelucrarea alimentelor, dar şi pomi şi flori, animale şi nenumărate bunătăţi culinare.
La târg a fost lansată o nouă campanie a Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), numită „Alege Oaia!” şi care‑şi propune încurajare a consumului de carne şi produse din carne de oaie în rândul românilor. Campania se va desfăşura la nivel naţional pe o durată de trei luni.
Prezenţi la târg, oierii au adus mai multe rase de oi pentru a le prezenta publicului. Pe lângă rase tradiţionale româneşti, Ţurcana, Ţigaia, Merinos, au fost prezentate şi rase aduse din străinătate şi adaptate în România.
De asemenea, vizitatorii au avut posibilitatea să deguste tocăniță, cârnaţi și pastramă, gătite chiar la fața locului după rețete tradiționale, pentru a convinge cât mai mulți vizitatori să încerce preparatele din carne de oaie. „Vrem să distrugem acea idee că oaia miroase, carnea de oaie nu miroase dacă ştii cum să o pregăteşti”, a spus Iancu Polifronie, preşedintele Federaţiei Crescătorilor de Ovine şi Caprine din România.
Carnea de oaie are mare căutare în România înainte de Paşti şi mai rar toamna. Crescătorii de oi spun că această carne este consistentă şi sănătoasă dar oamenii nu prea ştiu să o gătească şi au prejudecăţi în privinţa gustului şi a mirosului. „Încercăm să obişnuim populaţia cu aceste produse, pastramă, cârnăciori. Ciobanii consumă carne de oaie şi trăiesc o sută de ani, cred că toată lumea poate să consume”, declară Mircea Petresc din Haţeg.
Mulţi dintre cei prezenţi la târg au spus că nu consumă carne de oaie deoarece nu le place mirosul şi preferă carnea de pui. „Nu consumăm carne de oaie, nu îmi place mirosul, gătesc doar carne de pui”, spune o vizitatoare. „Aş consuma zilnic carne de oaie dacă aş putea. Dar aşa, mâncăm o dată pe lună carne de oaie şi neapărat de sărbători”, spune altcineva.
Fermierii speră că ministerul îi va ajuta să intre cu produsele în marile magazine. Ministrul a subliniat că intenţionează să facă începând cu anul 2018 pieţe de gros pentru crescătorii de ovine din toată ţara, astfel încât fermierii să poată să îşi aducă animalele să le valorifice în condiţii sigure. „Începând cu anul 2018 vom face pieţe de gros în toate capitalele de judeţ şi în Bucureşti, autorizate sanitar‑veterinar, unde oamenii îşi vor putea aduce animalele pentru a le valorifica”, a spus ministrul agriculturii.
Consumul de carne şi produse din carne de ovine în anul 2016 a fost în medie de 2,6 kg/cap locuitor, în uşoară creştere faţă de 2015, când se înregistra un consum de 2,3 kg/locuitor în 2015, dar semnificativ mai mare faţă de anul 2014, când era de numai 0,7 kg/locuitor anual. Consumul cel mai mare de carne de oaie, respectiv de miel, este în perioada Paştelui, când necesarul este acoperit în mare parte din producţia autohtonă.
Cu aproape 14 milioane de oi, România este al treilea producător din Europa, după Marea Britanie şi Spania.