Capcane pe site-urile care oferă servicii turistice
Rezervările online la zboruri sau hoteluri devin o obişnuință și în rândul consumatorilor români. Însă pe cât de confortabilă este planificarea călătoriei prin internet, pe atât de mare poate fi riscul de a cădea în capcana unor site-uri nu tocmai transparente. În prezent, serviciile turistice fac obiectul celor mai frecvente plângeri ale consumatorilor, conform datelor comunicate de Centrele Europene ale Consumatorilor (ECC).
O amplă verificare a 352 de site-uri de comparare a preţurilor şi de rezervări de călătorie de pe întreg teritoriul Uniunii Europene (UE), realizată la sfârșitul anului trecut de Comisia Europeană și de autoritățile de protecţie a consumatorilor din Uniune, a dezvăluit că două treimi dintre acestea, mai exact 235 de site-uri, afișau prețuri nefiabile. Cele mai frecvente nereguli constatate au fost adăugarea unor elemente suplimentare de preţ într-o etapă ulterioară procesului de rezervare, fără informarea clară a consumatorilor, sau preţurile promoţionale nu corespundeau nici unui serviciu disponibil, susține Laura Pascu, reprezentanta ECC România.
Verificarea celor peste 300 de site-uri turistice dezvăluie capcanele în care pot cădea consumatorii, în condițiile în care rezultatul arată că o treime din site-uri prezentau un preț la început, diferit de cel de la final; într-o cincime din cazuri, ofertele promoţionale nu erau de fapt disponibile; în aproximativ o treime din cazuri, preţul total sau modul în care acesta era calculat nu era clar; în unul din patru cazuri, pe site-uri nu se preciza că afirmaţiile cu privire la oferta limitată (de exemplu „au rămas doar două”, „disponibil doar astăzi”) se aplicau exclusiv site-ului respectiv.
În urma aceluiași control s-a constatat și faptul că 22,7% din site-uri ofereau doar informaţii limitate (de exemplu, denumirea şi adresa de înregistrare), în timp ce 4% nu ofereau absolut nici o informaţie; 21,3% din site-uri prezentau evaluările consumatorilor într-un mod neclar sau netransparent (şi/sau includeau elemente ce le-ar putea pune sub semnul întrebării veridicitatea); 10,5% din site-uri nu ofereau informaţii semnificative, importante pentru comparaţie.
Din numărul total de site-uri verificate, 23,6% comparau preţurile cazării, 21,3% preţurile biletelor (de avion, de vapor, de tren şi de autobuz) şi 5,1% preţurile maşinilor de închiriat, în timp ce 44,6% ofereau o comparaţie combinată de produse şi servicii (bilete, cazare, pachete de vacanţă etc.).
„Internetul oferă consumatorilor o mulțime de informații pentru a-și pregăti, a compara și a-și rezerva vacanțele, dar, dacă evaluările de pe site-urile de comparare a prețurilor sunt părtinitoare sau dacă prețurile nu sunt transparente, aceste site-uri induc în eroare consumatorii”, atrage atenția Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, într-un comunicat regăsit pe site-ul ECC România. Aceasta adaugă că societățile în cauză trebuie să respecte normele europene de protecție a consumatorilor, la fel ca orice agenție de turism. Autorităţile europene au solicitat imediat site-urilor verificate să respecte legislaţia UE privind protecţia consumatorilor, care le impune să practice o transparenţă totală a preţurilor şi să prezinte ofertele clar, chiar de la începutul procesului de rezervare. În cazul în care site-urile nu se conformează, autorităţile naţionale pot iniţia proceduri administrative sau judiciare, fie direct, fie prin intermediul instanţelor naţionale, în funcţie de legislaţia naţională aplicabilă.
Consumatorii români pot trimite sesizări la ECC România, afiliat rețelei ECC-Net. Centrul oferă consultanță juridică gratuită în probleme de comerț transfrontalier și încearcă rezolvarea pe cale amiabilă a sesizărilor primite, nu doar de la consumatorii români, ci și din alte state membre.