Carte verde pentru tinerii care vor să studieze în UE
▲ Iniţiativa are menirea de a transforma, potrivit comisarului european pentru Educaţie, formare, cultură şi tineret, Ján Figel, excepţia studiului în străinătate într-o regulă pentru toţi tinerii dornici de a-şi dezvolta aptitudinile şi cunoştinţele ▲ Prin această carte, Comisia doreşte extinderea mobilităţii în ceea ce priveşte studiul în străinătate şi la nivelul elevilor şi al ucenicilor din şcolile de meserii ▲
Comisia Europeană a publicat o Carte verde cu privire la „Promovarea mobilităţii educaţionale a tineretului“, în scopul de a iniţia o dezbatere asupra celei mai bune modalităţi de a spori oportunităţile oferite tineretului din Europa de a-şi dezvolta cunoştinţele şi aptitudinile prin plecarea la studii în străinătate. Petrecerea unei perioade de timp într-o altă ţară pentru a studia, a se forma, a efectua stagii sau activităţi benevole reprezintă una dintre căile fundamentale pe care tinerii îşi pot consolida viitoarele şanse de angajare, precum şi propria lor dezvoltare. Prin această Carte verde, Comisia lansează o consultare publică deschisă până la 15 decembrie 2009. „Mobilitatea educaţională este favorabilă pentru persoane, pentru şcoli, universităţi şi instituţii de formare şi pentru societate, în ansamblu. Aceasta contribuie la constituirea aptitudinilor, a cunoştinţelor lingvistice şi a competenţelor interculturale şi sporeşte capacitatea persoanelor şi organizaţiilor de a inova şi de a intra în concurenţă la nivel internaţional. Avem nevoie să încurajăm mobilitatea, astfel încât plecarea la studii în străinătate să devină o regulă şi nu o excepţie. Acest lucru este important atât pentru soliditatea şi durabilitatea redresării economice a Uniunii Europene, cât şi pentru coeziunea socială a societăţilor europene în secolul al XXI-lea“, a declarat Ján Figel, comisarul European pentru Educaţie, formare, cultură şi tineret. În ultimii ani au avut loc, în cercurile de experţi şi la nivel politic, numeroase dezbateri şi reflecţii privind beneficiile mobilităţii educaţionale. Comisia consideră că a sosit timpul unei dezbateri publice pe scară largă asupra acestei chestiuni, răspunzând, astfel, unei cereri din partea Consiliului de Miniştri din noiembrie 2008, care invita statele membre şi Comisia să promoveze în continuare conceptul de mobilitate pentru toţi tinerii, în diferite contexte educaţionale, cum sunt şcoala, învăţământul superior, învăţământul profesional, stagiile, ucenicia sau activitatea benevolă. Erasmus,programul mobilităţii studenţilor în UE UE deţine o experienţă îndelungată în sprijinirea tineretului prin intermediul unor programe şi iniţiative diverse. În cei 22 de ani de existenţă, programul Erasmus, de exemplu, a sprijinit 2 milioane de studenţi în efectuarea unor părţi din perioadele lor de studii sau de stagii în străinătate. Dar sprijinul UE acoperă o gamă mai largă de domenii, cuprinzând, de asemenea, educaţia superioară în domeniul afacerilor, cercetarea, formarea profesională şi ucenicia, educaţia secundară, schimburile între tineri şi voluntariatul, sfera culturală, tinerii antreprenori şi societatea civilă. În plus, Comisia Europeană a contribuit la elaborarea unui număr de dispozitive care să faciliteze plecarea tinerilor la studii în străinătate, care includ Europass şi Sistemul European de Credite Transferabile (ECTS) pentru învăţământul superior. Cu toate acestea, plecarea la studii în străinătate rămâne încă o excepţie, mai degrabă decât o regulă, şi este mai accesibilă anumitor categorii, cum sunt studenţii, decât altora, cum sunt elevii şcolilor profesionale şi ucenicii. În 2006, în jur de 310.000 de tineri au plecat la studii în străinătate cu sprijinul programelor europene. Aceasta reprezintă abia 0,3% din categoria de vârstă a celor de 16-29 de ani din UE, ceea ce ilustrează faptul că s-ar putea face mult mai mult în acest domeniu.