Catedrala Mântuirii Neamului la ceas de praznic
Catedrala Națională din București, cel mai important lăcaș de cult al Bisericii Ortodoxe Române, își serbează joi, 25 mai, hramul principal, „Înălțarea Domnului” (Ziua Eroilor). În această perioadă, șantierul sfântului lăcaș dedicat și cinstirii Sfântului Apostol Andrei, încreștinătorul și Ocrotitorul României, și omagierii eroilor români care au plătit prețul suprem pentru apărarea credinței și a patriei înregistrează progrese importante, atât la amenajările structurale, cât și la podoaba picturală realizată în tehnica mozaic.
Catedrala Mântuirii Neamului reprezintă împlinirea unui ideal de un veac și jumătate al multor intelectuali și oameni simpli, clerici și mireni, prin care se arată în mod văzut biruirea, cu ajutorul lui Dumnezeu, a dușmanilor văzuți și a celor nevăzuți. Ea impresionează nu atât prin dimensiunile sale, cât, mai ales, prin armonizarea proporțiilor și prin simbolismul fiecărui element arhitectonic și pictural care împreună oferă nu doar o clădire care să dăinuie peste veacuri, ci un prinos de mulțumire lui Dumnezeu și un omagiu tuturor eroilor ostași și luptători români, din toate timpurile și din toate locurile, care prin jertfa lor au contribuit decisiv la realizarea altui mare ideal al românilor, unirea în aceleași hotare.
Acest lucru este subliniat în primul rând prin alegerea celor două hramuri, anume „Înălțarea Domnului“, ziua de praznic împărătesc dedicat și pomenirii eroilor, respectiv ziua de pomenire a Sfântului Apostol Andrei, cel întâi chemat, care, prin lucrarea sa de propovăduire, este cinstit ca încreștinător și Ocrotitor al românilor.
La sărbătorirea hramului principal, șantierul Catedralei Naționale încheie unele capitole ale programului de lucrări și continuă altele, atât la interior, cât și la exterior.
La interior se continuă cu pictura în tehnica mozaic la absida sud și pereții adiacenți catapetesmei. De asemenea, a fost finalizată schela interioară la turla mare, care privită de jos desenează semnul Sfintei Cruci. Aceasta va permite începerea tencuielilor la bolta și pereții turlei mari. Tot la interior avansează și lucrările de montare a instalațiilor electrice și de ventilație.
La exterior continuă aplicarea tencuielilor la absida sud și Altar, cu ornamentele învelitorii din tablă la cotele +45 și +65. Tot la exterior se execută lucrările de armare a pereților și plăcilor, pentru execuția structurii din beton a accesului principal în incinta ansamblului Catedralei Naționale, ne-a transmis inginerul Petre Chiuță, consilier patriarhal la Sectorul monumente și construcții bisericești.
Informații despre progresul lucrărilor de pictură în tehnica mozaic, cât și despre etapele următoare ne-au fost oferite de Anamaria Maxim, coordonatorul campaniei de comunicare privind Catedrala Naţională. „În șantierul de pictură al Catedralei Naționale, lucrările de mozaic continuă să se desfășoare în absida de sud, în registrul care ilustrează scenele din viața Mântuitorului. Cu precădere, de aproximativ o lună, 14 specialiști în arta mozaicului lucrează la montarea pe perete a scenei Înmulțirii pâinilor, o reprezentare amplă și meticuloasă, care se întinde pe o suprafață de aproximativ 125 mp. Lucrările de mozaic din absida de sud s-au desfășurat într-un ritm constant și, ca atare, registrele cu scene din viața Mântuitorului se apropie de finalizare în această zonă. Succesiunea de icoane cu tema vieţii Mântuitorului vor continua a fi ilustrate, în etapele viitoare, prin scenele Sfintelor Pătimiri în absida de nord, care va fi încununată de icoana Învierii Domnului. Ulterior acestei teme, absida sudică va ilustra în partea inferioară, acolo unde se va amplasa strana catedralei, o succesiune de icoane, organizată în două registre cu sfinți reprezentați tip bust și sfinți reprezentați în picioare. În paralel cu desfășurarea lucrărilor de pe șantierul de pictură, atelierul de mozaic se pregătește pentru realizarea icoanei Iisus Hristos Pantocrator, una dintre cele mai complexe și mari lucrări după reprezentarea icoanei Maica Domnului Platytera, care împodobește absida Altarului Catedralei Naționale”, ne-a transmis Anamaria Maxim.
Totodată, Anamaria Maxim ne-a oferit detalii și despre simbolismul registrului iconografic din naosul Catedralei Naționale: „Regăsim între cele două abside laterale ale catedralei o cuprindere amplă a dimensiunii evanghelice a vieții pe pământ a Mântuitorului, redată printr-o iconografie vie și luminoasă, menită să redea, prin stil, cromatică și tehnica mozaicului, strălucirea slavei dumnezeiești. Finalizarea lucrărilor de mozaic specifice acestei zone este preconizată în luna septembrie a acestui an, întrucât pentru arcurile care definesc bolta absidei sudice este prevăzută realizarea în mozaic a unei reprezentări unice a Arborelui lui Iesei, temă care ilustrează Genealogia Mântuitorului, marcată de caracterul anteriorității și complementarității Întrupării prin Naștere a Mântuitorului Hristos din Preasfânta Fecioara Maria. Prin conținutul său iconografic, absida de sud va cuprinde astfel o axă complexă a lumii văzute, inteligibile a Cuvântului lui Dumnezeu, a Logosului care a dat sens lumii”.
Detalii despre conceptul iconografic, tehnică și materiale, precum și despre modalitatea prin care puteți dona pentru un anumit sfânt sau o scenă iconografică, aflați accesând platforma online pictamcatedrala.ro, iar pentru mai multe informații despre întregul proiect, accesați catedrala-nationala.ro.