Ce este programul LEADER de dezvoltare rurală
▲ Programul LEADER reprezintă noua iniţiativă comunitară privind dezvoltarea rurală, prin punerea în valoare a resurselor specifice unui teritoriu rural în cadrul unei strategii de dezvoltare potrivite şi conform contextului local ▲ Politica UE în domeniu promovează măsurile de diversificare a noilor activităţi şi de creare a noilor locuri de muncă ▲ Prin iniţiativa comunitară se pot găsi soluţii ale acestor problematici prin experimentări pilot, permiţând definirea şi punerea în aplicare a abordării noilor teritorii integrate şi participante ▲
Conform Regulamentului Consiliului 1698/ 2005, România va implementa două documente cheie în domeniul dezvoltării rurale pentru perioada 2007-2013 şi anume Planul Naţional Strategic (PNS), care identifică priorităţile şi direcţiile de acţiune în domeniul dezvoltării rurale, şi Planul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR), care pune în practică strategia şi priorităţile propuse. Una din cele patru axe ale PNDR este reprezentată de Axa prioritară 4 - programul LEADER privind crearea de parteneriate public-private pe baze pilot pentru perioada 2007-2009 şi extinderea la nivel naţional pentru perioada 2010-2013. Prin implementarea programului de dezvoltare rurală printr-o abordare de jos în sus se asigură participarea populaţiei rurale la actul decizional. Alocarea financiară prin Planul Naţional de Dezvoltare Rurală prevede că România va beneficia de circa 8 miliarde de euro, contribuţie UE, repartizaţi pe domenii, din care pentru programul LEADER sunt prevăzuţi câte 2,5% din fiecare axă (I, II şi III). Strategii de dezvoltare rurală Programul LEADER presupune strategii de dezvoltare locală de zonă, ce vizează teritorii rurale. El presupune parteneriate locale public-private, precum şi abordarea de la bază la vârf, cu puterea de decizie a grupurilor locale, pentru elaborarea şi implementarea strategiilor de dezvoltare locală şi proiectarea şi implementarea multisectorială a strategiei şi interacţiunea dintre agenţii şi proiecte din diferite sectoare economice locale. Alte laturi ale programului sunt implementarea abordării inovatoare şi implementarea proiectelor de cooperare, respectiv crearea de reţele de parteneriate locale. Grupurile locale de acţiune (GAL) reprezintă o abordare de dezvoltare locală în parteneriat. Acestea trebuie să propună o strategie de dezvoltare locală şi să fie responsabile de implementare. Din componenţa grupurilor locale de acţiune fac parte parteneri din sector socio-economic local, precum şi agricultori şi reprezentanţi ai societăţii civile. Pentru mediatizarea acestor informaţii, Oficiul Judeţean de Consultanţă Agricolă Iaşi a organizat o serie de acţiuni, precum întâlnirea cu personalul propriu de la centrele locale de consultanţă agricolă din cele 18 comune şi prezentarea informaţiilor privind programul LEADER, precum şi întâlnirea la Prefectura Iaşi, la care erau prezenţi primarii comunelor din judeţul Iaşi. De asemenea, tot pentru promovarea acestui program a fost făcută o analiză a proiectelor derulate în comunele arondate centrelor locale de consultanţă agricolă cu participarea consultanţilor – experienţă importantă în dosarul de candidatură LEADER. O altă măsură de promovare a programului a fost stabilirea cu specialiştii consultanţi din comună a posibilelor colaborări în cadrul grupurilor locale ce vor fi constituite în perspectivă şi identificarea comunelor ce pot organiza parteneriate. Cinci dosare de candidatură În acest context, reprezentanţii Oficiului Judeţean de Consultanţă Agricolă Iaşi au elaborate cinci dosare de candidatură pentru mai multe zone. Prima zonă este Costuleni, Răducăneni, Moşna şi Prisecani. Cea de-a doua zonă este formată de comunele Strunga, Butea şi Bălţaţi, a treia zonă este formată din localităţile Ţibăneşti, Ţibana, Tansa şi Dagâţa. Cea de-a patra zonă este formată din localităţile Deleni, Scobinţi, Cotnari şi Hârlău, iar cea de-a cincea zonă este formată din localităţile Şipote, Vlădeni, Andrieşeni şi Plugari. Dosarele de candidatură au conţinut date privind fişa descriptivă a teritoriului cu următoarele elemente: - prezentarea sintetică a teritoriului, prin situarea acestuia în contextul său şi într-un ansamblu mai larg, cu descrierea generală a caracteristicilor geografice, fizice şi de relief; au fost abordate în special elementele structurante din punctul de vedere al amenajării teritoriului (localitate mică - axele rutiere şi principalele infrastructuri, caracteristicile demografice, economice, sociale şi culturale); aceste elemente au permis demonstrarea coerenţei teritoriului din punct de vedere economic şi social, precum şi statutul său de teritoriu de proiect; - primele elemente de analiză diagnostic unde au fost prezentate primele puncte tari şi slabe ale teritoriului (aşa cum au fost ele percepute în acel stadiu), elementele care ar putea forma priorităţile de dezvoltare ale teritoriului, politicile care au fost deja întreprinse în teritoriu şi proiectele implementate; - actorii principali – parteneriatul cu menţionarea unei descrieri generale a principalilor actori ai teritoriului, fie instituţionali, fie persoane resurse cu menţionarea lor pe fiecare categorie de actori, precizând rolul lor, poziţia şi funcţia pe care o deţin în teritoriu; parteneriatele financiare, unde s-au identificat principalii finanţatori potenţiali aflaţi fie în interiorul teritoriului, fie în afara lui; - cifre şi date cheie care caracterizau teritoriul respectiv (suprafaţă, populaţie, densitatea populaţiei, rata şomajului, activitatea economică: agricultură - industrie - comerţ - servicii - turism, principalele resurse economice, alte criterii privind resursele naturale şi culturale ale teritoriului, importanţa fenomenului asociativ); - coordonate complete ale persoanelor de contact pentru fiecare zonă. Potenţiali parteneri ai programului LEADER Ca parteneri pentru programul LEADER au fost menţionate următoarele categorii de colaboratori: administraţie publică locală, şcoli generale şi grupuri şcolare de profil, organizaţii non-guvernamentale (de exemplu, Fundaţia World Vision, Fundaţia Pro Women, Fundaţia Hope, Fundaţia Elmol - Roman), asociaţii profesionale (de exemplu, Asociaţia Viticultorilor), structuri asociative (grupuri de femei), Centrul de Dezvoltare Economică (CDE), reprezentanţi din sectorul privat din fiecare zonă. Ca persoane de contact au fost desemnate pentru formare consultanţi cu experienţă în derularea proiectelor în zonă: Chirilă Constantin - director executiv OJCA Iaşi, Volf Mircea - director adjunct OJCA Iaşi, Cadar Gabriela - consultant CLCA Costuleni, Serghiac Gheorghe - consultant CLCA Strunga. După aprobarea celor cinci dosare de candidatură, persoanele desemnate au participat la două serii de instruiri cu experţi din Franţa pentru pregătirea în vederea implementării a programului LEADER. Ca rezultat al acestor perfecţionări s-a evidenţiat avantajul extinderii teritoriilor iniţiale la nivelul judeţului Iaşi, pentru o mai bună reprezentativitate. După aceste instruiri, reprezentanţii Oficiului Judeţean de Consultanţă Agricolă Iaşi au organizat întâlniri cu potenţialii parteneri din zonele selectate şi au explicat condiţiile în care se pot crea parteneriate viabile, modul de constituire şi funcţionare a grupurilor locale de acţiune, precum şi diverse posibilităţi de extindere a teritoriilor stabilite iniţial. În prezent se desfăşoară faza de definitivare a parteneriatelor în teritoriile extinse.