„Cercetători ori oameni de profesie, dorim fiecare să contribuim cu o iotă la viaţa Bisericii”
Aseară a debutat la Iaşi Conferinţa teologică internaţională „Unitate pan-ortodoxă şi sinodalitate”, organizată de Asociaţia Teologică Ortodoxă Internaţională. Până pe data de 12 ianuarie, cei peste 300 de participanţi din 34 de ţări se vor întruni în 75 de sesiuni de lucru, în cadrul a 25 de grupuri tematice, cum ar fi teologie dogmatică, raportul dintre religie şi ştiinţă, eclesiologie, teologie liturgică şi altele.
Conferinţa inaugurală a Asociaţiei Teologice Ortodoxe Internaţionale (IOTA) a debutat cu o slujbă de Te Deum, săvârşită de Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Teofan la Catedrala Mitropolitană din Iaşi.
„Conferinţa a fost deschisă prin rugăciunea din Catedrală, mărturisind prin aceasta că tot actul teologic autentic este fundamentat şi desăvârşit prin rugăciune. De altfel, de-a lungul acestei săptămâni, Dumnezeiasca Liturghie şi rugăciunea de dimineaţă vor însoţi dezbaterea teologică, hrănind-o cu harul Domnului nostru Iisus Hristos, cu dragostea lui Dumnezeu Tatăl şi cu împărtăşirea Duhului Sfânt.
Această întâlnire are loc în săptămâna imediat următoare Botezului Domnului Hristos, după calendarul nou, şi Naşterii Domnului, potrivit calendarului celui vechi. În vechime cele două sărbători erau unite, având loc în aceeaşi zi, ambele mărturisind despre Teofania cea binecuvântată, Arătarea lui Dumnezeu către lume. Nădăjduim că evenimentul teologic de la Iaşi se va adăpa din aceeaşi Apă Vie - Hristos, Dumnezeu-Omul, măsură, temei prim şi ultim al cunoaşterii lui Dumnezeu şi a creaţiei. Toţi creştinii ortodocşi, dar mai ales cei rânduiţi să fie învăţători şi doctori ai Bisericii, sunt chemaţi să se înscrie în duhul Teofaniei, precum şi în cel al Cincizecimii”, a spus Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei la finalul slujbei de Te Deum.
În continuare, ceremonia inaugurală s-a desfăşurat la Teatrul Naţional din Iaşi, fiind moderată de pr. conf. dr. Dan Sandu de la Facultatea de Teologie din Iaşi.
Cu prilejul conferinţei internaţionale de la Iaşi, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a adresat un mesaj intitulat „Unitatea Bisericii este dar al lui Dumnezeu şi coresponsabilitate a clerului şi credincioşilor laici” (pagina 3). Cuvântul Părintelui Patriarh Daniel a fost citit de Înaltpreasfinţitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei. Patriarhul României a evidenţiat în mesaj faptul că în „societatea contemporană, caracterizată prin secularizare accentuată”, este „tot mai necesară o reînnoire a teologiei ortodoxe actuale, printr-o prezentare a legăturii profunde dintre adevărurile de credinţă, viaţa liturgică şi experienţa mistico-ascetică a Bisericii”.
De ce a fost ales acronimul IOTA
În continuare, dr. Paul L. Gavrilyuk, preşedinte fondator IOTA, a rostit un cuvânt de bun venit, în care a explicat şi de ce a fost ales acronimul IOTA pentru Asociaţia Teologică Ortodoxă Internaţională: „Bine aţi venit la Conferinţa inaugurală a Asociaţiei Teologice Ortodoxe Internaţionale! Le suntem recunoscători gazdelor noastre primitoare, Înaltpreasfinţitului Arhiepiscop şi Mitropolit Teofan şi domnului Cătălin Jeckel, coordonator pe plan local, pentru minunata lor ospitalitate. Le suntem, de asemenea, recunoscători tuturor organizaţiilor care au făcut posibilă înfiinţarea Asociaţiei Teologice Ortodoxe Internaţionale.
Am ales acronimul «IOTA» pentru organizaţia noastră îndeosebi din două motive. Mai întâi, deoarece iota este cea mai mică literă a alfabetului grec. Cercetători ori oameni de profesie, dorim fiecare să contribuim cu o iotă la viaţa Bisericii şi să o facem cu smerenia cuvenită. În al doilea rând, alegerea acronimului nostru a fost motivată şi de faptul că iota este prima literă a cuvântului «Iisus» în limba greacă. Pentru a-i conduce pe alţii, trebuie să urmăm modelul Celui care «n-a venit ca să I se slujească, ci ca El să slujească» (Marcu 10, 45). Doresc să folosesc acest prilej pentru a le mulţumi comitetului ştiinţific, membrilor consiliului, conducătorilor de grupuri şi membrilor comitetului de organizare pentru faptul că ne-au oferit din timpul şi expertiza lor. IOTA va prospera în măsura în care va beneficia de susţinerea dumneavoastră devotată şi de conducerea dumneavoastră jertfelnică”.
Conferinţa ceremoniei inaugurale, intitulată „Unitate pan-ortodoxă şi sinodalitate”, a fost susţinută de Înaltpreasfinţitul Părinte Kallistos Ware, Mitropolit de Diokleia.
În deschidere, Mitropolitul Kallistos Ware a subliniat că scopul conferinţei IOTA este de „a reînnoi şi a extinde sentimentul de uimire în faţa tainei Bisericii”: „În lumea din jurul nostru şi în profunzimile propriului eu, există mereu încăperi noi pe care nu le-am descoperit încă. Şi acest lucru este valabil mai ales în cazul numeroaselor încăperi necunoscute din casa duhovnicească în care locuim cu toţii: casa Bisericii. «Începutul adevărului - după cum observa Platon - este sentimentul mirării». Am venit la această conferinţă pe tema unităţii pan-ortodoxe şi a sinodalităţii tocmai pentru a reînnoi şi a extinde sentimentul de uimire în faţa tainei Bisericii, pentru a descoperi încăperi despre care nu am ştiut vreodată că există. «Euharistia este o taină continuă», spunea Sfântul Ioan de Kronstadt, şi acelaşi lucru poate fi afirmat cu privire la Biserică. Reuniţi aici, împreună, să contemplăm această taină continuă cu ochi noi”.
„Aceasta este funcţia distinctivă şi unică a Bisericii: frângerea pâinii”
Ierarhul a arătat şi care este funcţia distinctivă şi unică a Bisericii, pe care nimeni şi nimic altceva nu poate face, anume Sfânta Euharistie: „Care este atunci acţiunea principală a comunităţii ecleziale? Pentru a răspunde la această întrebare, să ne reamintim ce s-a întâmplat imediat după coborârea Duhului Sfânt în ziua Cincizecimii, când au fost botezaţi trei mii de convertiţi. „Şi stăruiau - ne spune Sfântul Luca - în învăţătura apostolilor şi în împărtăşire, în frângerea pâinii şi în rugăciuni” (Fapte 2, 42). Aşadar, aceasta este funcţia distinctivă şi unică a Bisericii: «frângerea pâinii», prinosul Jertfei tainice care se face fără vărsare de sânge, spre a prăznui Cina cea de Taină «până când va veni» (I Corinteni 11, 26). Aceasta este ceea ce poate face numai Biserica, ceea ce distinge Biserica de orice alt tip de entitate socială. Desigur, Biserica face multe lucruri şi slujeşte Sfânta Liturghie. Dar Euharistia este izvorul de viaţă dătător din care purced toate. Euharistia este cea care ţine Biserica laolaltă şi o face un singur trup întru Hristos. Unitatea eclezială nu se impune de sus prin puterea jurisdicţiei, ci se creează din interior prin comuniune în Trupul şi Sângele Tainic al Domnului înviat. Aceasta ar trebui, deci, să fie «icoana» noastră, a Bisericii: o masă; pe masă, o farfurie cu pâine şi o cupă cu vin; şi în jurul mesei, episcopul şi preoţii, diaconii - da, şi diaconiţele - ipodiaconii, dascălii şi slujitorii lor, alături de poporul sfânt, de laos sau de laici: toţi aceştia slujesc taina euharistică. Însuşi numele Bisericii, ecclesia, are o referinţă euharistică: înseamnă «adunare», dar nu, pur şi simplu, orice fel de adunare, ci tocmai adunarea pentru închinare, Poporul lui Dumnezeu cel «chemat» şi strâns laolaltă spre oferirea Sfintei Liturghii. Nu este o coincidenţă faptul că fraza «Trupul lui Hristos» are un dublu sens, semnificând atât comunitatea, cât şi taina. La fel, nu este o coincidenţă nici faptul că aceste cuvinte, communio sanctorum, denotă atât comuniunea sfinţilor, cât şi comuniunea în Darurile sfinţite. Biserica este, în esenţă, un organism euharistic, şi când slujeşte Sfânta Liturghie, atunci şi doar atunci ea devine ceea ce este cu adevărat. După cum a insistat Cardinalul Henri de Lubac, «Biserica face Euharistia, iar Euharistia face Biserica»”.
„După cuvântul părintelui Alexander Schmemann, «Biserica, aparţinând prin însăşi firea ei eonului, Împărăţiei vremurilor viitoare, rămâne totuşi în istorie, în timp, în această lume». Ea este in statu patriae, dar şi in statu viae. Este plinătatea, dar şi misiune. Biserica este veche şi totuşi tânără, neschimbătoare şi totuşi veşnic nouă. Este plenitudine şi finalizare, veşnică, preexistentă, dar în acelaşi timp este prinsă dinamic în mişcarea în continuă desfăşurare a istoriei, implicată fără rezerve într-un proces de adaptare, reînnoire şi creştere. Este transcendentă şi totuşi fragilă. Subliniind aceste două aspecte, atât femeia în vârstă, cât şi turnul neterminat, şi împrumutând o frază de la Platon, părintele George Florovsky descrie Biserica drept «imaginea vie a veşniciei în timp»: ea este «imaginea veşniciei», şi totuşi este o imagine «vie», o «imagine în timp». Dacă, în timpul reflecţiilor noastre asupra unitaţii pan-ortodoxe şi sinodalităţii, ţinem cont de aceste două aspecte ale Bisericii, contrastante, dar complementare, nu ne vom rătăci de la calea cea adevărată”, a fost cuvântul de încheiere al Înaltpreasfinţitului Părinte Mitropolit Kallistos.
Ceremonia inaugurală a conferinţei IOTA s-a încheiat cu un recital de muzică sacră.
Ce este IOTA
Înfiinţată în februarie 2017, Asociaţia Teologică Ortodoxă Internaţională (IOTA) îşi propune să crească potenţialul formator al tradiţiei intelectuale ortodoxe, prin crearea unui forum academic interdisciplinar, unde să fie cultivate, aprofundate şi împărtăşite rezultatele cercetării în domeniul teologiei ortodoxe de cadrele didactice, studenţii din învăţământul universitar teologic, ierarhia bisericească şi diferitele organizaţii laice.
Cine sunt invitaţii conferinţei inaugurale
Între vorbitorii invitaţi la conferinţa inaugurală se regăsesc personalităţi ale Teologiei Ortodoxe academice recunoscute în plan internaţional: Andrew Louth (Marea Britanie), Peter Bouteneff (SUA), John Behr (SUA), Marry Cunnigham (SUA), David Bradshaw (SUA), Alexis Torrance (Marea Britanie), Michel Stavrou (Franţa), Aristotle Papanikolau (Grecia), John McGuckin (SUA), Patriciu Vlaicu (România), Radu Preda (România), Sebastian Moldovan (România), Elizabeth Theokritoff (Marea Britanie), Risto Aikonen (Finlanda), Bruce Beck (SUA), Anna Briskina (Germania), John Chryssavgis (Grecia), George Demacopoulos (Grecia), Nicholas Denysenko (Ucraina), Ivan Dimitrov (Bulgaria), Bohdan Djakovic (Serbia), Carrie Frost (SUA), Paul Gavrilyuk (SUA), Michael Hjalm (Suedia), Cyril Hovorun (Ucraina), Radu Bordeianu (SUA), Edith Humphrey (Patriarhia de Antiohia), Pantelis Kalaitzidis (Grecia), Assaad Elias Kattan (Liban), Chris Knight (Marea Britanie), Vassa Larin (Austria), Lucian Leuştean (Marea Britanie), Alexander Lingas (Grecia), John Manoussakis (Grecia), Ivan Moody (Portugalia), Irina Paert (Estonia), Marcus Plested (Marea Britanie), Elizabeth Prodromou (Marea Britanie), Vera Shevzov (Rusia), James Skedros (SUA), Michel Stavrou (Franţa), Richard Swinburne (Marea Britanie), Alexander Treiger (SUA), Lucian Turcescu (Canada), Petros Vassiliadis (Grecia), Tony Vrame (SUA), Gayle Woloschak (SUA), Igor Zaitsev (Rusia).