Colocviul International de Artă sacră debutează astăzi
Universitatea de Arte „George Enescu“ din Iaşi, în colaborare cu Université „Ch. de Gaule“ - Lille 3 şi cu Universitatea „Al. I. Cuza“ din Iaşi, organizează în perioada 6-8 noiembrie 2014 Colocviul Internaţional de Artă sacră cu tema „Artă şi liturghie în Evul Mediu/ Art et liturgie au Moyen Age“.
Colocviul Internaţional de Artă sacră debutează astăzi la Iaşi. Astfel, între orele 9:00-12:00 şi 14:00-17:00, se vor prezenta primele lucrări în Sala „Eduard Caudella“ a Casei Balş (Rectoratul Universităţii de Arte „George Enescu“). Tot în aceeaşi locaţie se va continua prezentarea lucrărilor şi mâine, 7 noiembrie, tot între orele 9:00-12:00 şi 14:00-17:00, după care sâmbătă va avea loc o excursie de studiu la mănăstirile din nordul Moldovei. Secţiunile colocviului vor permite o analiză sistematică şi interdisciplinară a relaţiei dintre artă şi religie: arte vizuale, muzică, literatură, filosofie, coregrafie rituală.
Printre participanţii la Colocviul Internaţional de Artă sacră se numără şi profesori de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ din Iaşi. Astfel, astăzi, de la ora 16:30, lect. univ. dr. pr. Adrian Dinu va susţine comunicarea „Les textes bibliques et les expressions culturelles de la communication homme-Dieu“, după care de la ora 18:00 conf. univ. dr. pr. Ilie Melniciuc va vorbi despre „Liturgical elements from the «Apocalysis» of John reflected in the murals of Suceviţa Monastery“. Mâine, 7 noiembrie 2014, de la ora 17:30, conf. univ. dr. Carmen Bolocan va susţine lucrarea „La couleur et sa symbolique dans lâicône byzantine. Une perspective médiévale“.
„În expunerea pe care o voi avea în cadrul colocviului, voi arăta în ce fel se reflectă în iconografie, dar şi în cult imaginea viţei-de-vie şi care este legătura cu Hristos Domnul. Suntem în Anul omagial al Sfintei Euharistii şi cu atât mai mult se cuvine să observăm că un mare adevăr de credinţă este acesta: Mântuitorul Hristos se foloseşte de chipul apei şi al vinului pentru a demonstra efectiv mai apoi, la Cina cea de Taină şi la Jertfa de pe Golgota, care este adevărata mâncare şi băutură. Taina aceasta se reflectă în ceea ce facem noi cotidian. Alimentele principale pe care le consumăm noi sunt pâinea şi vinul, iar chipurile sau «icoanele» acestora sunt pe deplin înrădăcinate în conştiinţa şi în vieţile noastre, cu raţiunile lor. Esenţial este ca şi Liturghia pe care o trăim duminical, cel puţin, şi în care aceste alimente de pâine şi vin se regăsesc pe deplin, să ne devină hrană şi Viaţă. Prin participare şi asumare, adică prin gestul efectiv de a mânca şi a bea Trupul şi Sângele Lui, Hristos devine Viaţa vieţii noastre. Desigur, elementele acestea sunt transfigurate de El şi prefăcute în adevărata mâncare şi băutură - la momentul epiclezei, Trupul şi Sângele Domnului, pentru care efectiv trebuie să trăim cu toţii. Prin iradierea lui Hristos-Domnul toate, şi noi, creştinii activi în primul rând, devin o Euharistie universală. Aceasta este împărtăşirea adevărată pentru care se roagă creştinii în biserici şi de care vor să aibă parte. Aceasta este adevărata icoană pe care se cuvine să o zugrăvim. Învăţătura Bisericii Ortodoxe este aceea că fiecare om este o persoană unică, distinctă şi ne-repetabilă, având o distinctivitate existenţială manifestată mai întâi la nivel de cuvânt gândit sau rostit şi apoi gestual, faptic. Legătura cu desăvârşirea şi cu sfinţenia lui Dumnezeu vine şi prin icoane şi prin alte reprezentări, gesturi şi fapte, dar mai ales vine prin sfinţenia Harului dăruit nouă de către Hristos prin Sfintele Taine“, ne-a declarat lect. univ. dr. pr. Adrian Dinu.