Competiție în domeniul internetului spaţial

Un articol de: Cristina Zamfirescu - 18 Octombrie 2023

Amazon a lansat, la 6 octombrie 2023, primii săi doi sateliţi prototip, misiune de testare importantă pentru dezvoltarea viitoarei sale constelaţii de sateliți, numită „Proiectul Kuiper”, care ar urma să ofere internet din spaţiu şi să concureze cu SpaceX, transmite AFP. Gigant al comerţului online fondat de miliardarul american Jeff Bezos, Amazon are în vedere plasarea a 3.200 de sateliţi pe orbită în următorii şase ani, începând din 2024. 

Sectorul internetului spaţial ­este în plină expansiune, fiind dominat în acest moment de constelaţia Starlink de la SpaceX. Compania lui Elon Musk a plasat deja câteva mii de sateliţi pe orbită şi revendică peste două milioane de clienţi în peste 60 de ţări. Un alt jucător în domeniu a luat naștere în Europa la sfârşitul lunii septembrie, prin fuziunea dintre operatorii de sateliţi Eutelsat şi OneWeb. China îşi pregătește şi ea intrarea cu propria constelaţie, numită GuoWang.

În prezent, serviciile de internet prin satelit trec prin dispozitive aflate pe orbită la o altitudine mare, de peste 35.000 de kilometri, care nu facilitează atingerea unei conexiuni de foarte mare viteză, din cauza întârzierii dintre comandă şi executarea cererii. Noua tehnologie, cu mulți sateliţi amplasați pe orbita joasă a Pământului, la o altitudine de câteva sute de kilometri, permite comunicaţii mult mai rapide.