Concert de muzică psaltică la Universitatea Națională de Muzică din București

Un articol de: Filip Hristofor Cane - 05 Septembrie 2024

Universitatea Națională de Muzică din București a fost miercuri, 4 septembrie, gazda unui concert de excepție susținut de Grupul psaltic „Psalmodia” al acestei instituții. Concertul se înscrie în calendarul activităților desfășurate în contextul colocviului internațional aniversar „Le Centenaire des congrès des études byzantines (1924‑2024)”, organizat de Institutul de Studii Sud‑Est Europene al Academiei Române, Societatea Română de Studii Bizantine și Muzeul Național de Artă al României.

În continuarea evenimentului, într‑o notă academică, Corul de muzică bizantină „Psalmodia” a abordat un repertoriu cu proveniență din Sfântul Munte Athos, din Constantinopol, dar și lucrări bizantine din perioada renașterii paleologilor. „Este o mare bucurie și, în același timp, o mare onoare pentru Universitatea Națională de Muzică din București, dar în special pentru Corul «Psalmodia», să interpreteze în cadrul acestei întâlniri academice cântări deosebite în limbile română și greacă, dar și cântări din tradiția Sfântului Munte Athos și din Constantinopol. Toate aceste cântări bizantine sunt remarcabile și ne putem bucura de frumusețea acestor cântări cu totul speciale în cultul liturgic, dar și în Biserica Ortodoxă, datorită celor care fac posibil ca acestea să rămână vii”, a spus prof. dr. Nicolae Gheor­ghiță, dirijorul Corului „Psalmodia”.

Printre vorbitori s‑a numărat și Cătălin Cernătescu, cercetător științific în bizantologie și membru al Grupului psaltic „Psalmodia”, care a evidențiat frumusețea repertoriului ales: „Repertoriul din seara aceasta a fost divers, putând asculta cântări din secolele XIV‑XV, din perioada renașterii paleologilor, dar și lucrări mai noi ale unor compozitori precum Anton Pann. De asemenea, formația noastră de muzică psaltică urmărește să revitalizeze repertorii clasice ale muzicii bizantine, dar în același timp să pună în valoare, prin cercetare, repertorii care nu au mai fost niciodată interpretate, arătând frumusețea muzicii psaltice”.