Conferință despre isihasm la Facultatea de Teologie Ortodoxă din București
La Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din București s-a desfășurat miercuri, 2 noiembrie, o conferință despre isihasm și legăturile acestuia cu domeniul psihologiei. Cei prezenți au avut bucuria de a-i asculta pe părintele ieromonah Neofit de la Așezământul social „Sfânta Treime” din Glimboca, județul Caraș-Severin, și pe conf. dr. Adrian Lemeni, cadru didactic la instituția bucureșteană de învățământ teologic.
Conferința a făcut parte din șirul întâlnirilor desfășurate în cadrul Centrului de Dialog și Cercetare în Teologie, Filosofie și Știință al Facultății de Teologie din București. În deschidere, conf. dr. Adrian Lemeni l-a prezentat pe părintele Neofit, evidențiind faptul că ieromonahul „s-a angajat în cercetări cu o paletă foarte largă: economie, teologie, drept, psihologie. Sunt arii multiple și cred că părintele s-a angajat foarte consistent în studiul acestora. Recurgând la oameni de forță din aceste domenii, dar mai puțin cunoscuți, ei nefiind aliniați la o poziționare deseori ideologică, părintele Neofit a reușit să valorifice extraordinar de multe lucruri, inclusiv din perspectiva tradiției patristice și în mod particular din cea a tradiției mistice”.
Părintele ieromonah Neofit a schițat la final felul în care a abordat această tematică interesantă: „Prezentarea a încercat să facă o legătură între spiritualitate și psihologie printr-o incursiune pe tărâmul concret al psihologiei, aducând în atenție autori americani precum John Welwood. Aflându-mă în acest spațiu al Facultății de Teologie, am dorit să aduc în atenție faptul că două volume fundamentale în teologia românească, «Iisus Hristos sau restaurarea omului» și «Teologia ascetică și mistică ortodoxă», semnate de părintele Dumitru Stăniloae, cuprind referiri la un psihiatru elvețian de marcă, Ludwig Binswanger. Mi s-a părut interesantă prezentarea acestui psihiatru care făcea parte dintr-o familie de psihiatri, bunicul său fiind întemeietorul unei clinici arhicunoscute, în secolul al 19-lea. Iată că o preocupare eminamente teologică, legată de restaurarea omului, de ascetica și mistica creștină și de isihasm, nu se ferește de a-l evoca pe acest psihiatru elvețian care, desigur, a avut propriile sale influențe filosofice. Părintele Stăniloae îl aduce în atenție pe Binswanger chiar într-un capitol legat de unirea omului cu Dumnezeu și de îndumnezeirea omului. În paralel cu această abordare, ar fi interesant să vedem în ce măsură o actualizare isihastă astăzi poate aduce în atenție alți psihiatri sau psihoterapeuți importanți precum John Welwood, cunoscut ca un pionier al psihologiei transpersonale”.