Conferinţă despre martiriul creştin

Un articol de: Ștefan Mărculeţ - 19 Feb 2011

Asociaţia Studenţilor Creştini Ortodocşi din România (ASCOR), filiala Sibiu, a organizat joi, 17 februarie, în Aula "Ioan Meţianu" a Facultăţii de Teologie "Andrei Şaguna" din Sibiu, o conferinţă susţinută de pr. prof. dr. Vasile Mihoc.

Organizată cu o zi înainte de împlinirea a 59 de ani de la trecerea la Domnul a lui Valeriu Gafencu, martir al închisorilor comuniste, supranumit de Nicolae Steinhardt "Sfântul închisorilor", conferinţa a avut tema "Înţelesuri ale martiriului creştin". Ca motto a fost ales un verset din Sfânta Scriptură, şi anume "toţi cei care voiesc să trăiască cucernic în Hristos Iisus vor fi prigoniţi" (2 Timotei 3,12). Aula facultăţii a fost neîncăpătoare pentru cadrele didactice şi elevii de la şcolile din Sibiu, studenţii şi profesorii facultăţilor sibienie şi pentru credincioşii care l-au audiat pe părintele Vasile Mihoc. În cuvântul inaugural, preşedintele ASCOR Sibiu, Ciprian Onica, a explicat care a fost motivul pentru care s-a ales un subiect de discuţie sensibil şi care, aparent, nu prezintă un interes prea mare. "Este o temă care nu e deloc la modă. Astăzi, când toată lumea vorbeşte despre consum, despre profit, despre distracţie, când ceea ce trăim noi seamănă cu ceea ce spunea părintele Serafim Rose - "Civilizaţia DisneyLand", o astfel de temă deranjează sau ne lasă indiferenţi. Spunea un jurnalist creştin că moralul unei comunităţi creşte pe spinarea martirilor. Altfel calci pe stradă când ştii că te tragi din oameni ca Sfântul Constantin Brâncoveanu sau Valeriu Gafencu", a spus Ciprian Onica. Perspective diferite În expunerea sa, părintele prof. dr. Vasile Mihoc a prezentat diferitele perspective asupra martiriului creştin, întrebările care frământă întreaga lume referitoare la acest act de jertfă, precum şi actualitatea acestuia în societatea contemporană. "Am fost cu ceva timp în urmă să vizitez Jilava. Este greu să vizitezi acel loc şi am fost cutremuraţi de suferinţele la care oamenii au fost expuşi în perioade foarte îndelungate, mulţi dintre ei murind în acel loc. Am cunoscut oameni care au fost închişi acolo ani de zile. Există un set de înţelesuri ale martiriului din perspectiva celui care trece prin aceasta şi există alte înţelesuri din perspectiva lui Dumnezeu. Prima întrebare care se naşte în simplitatea minţii noastre este cum de îngăduie Dumnezeu aşa ceva? Problema care a frământat întotdeauna pe oameni este de ce îngăduie Dumnezeu suferinţele oamenilor nevinovaţi şi moartea lor, cruntă uneori? Există perspectiva lui Dumnezeu şi a Cerului, am putea spune, pentru că la Dumnezeu se adaugă sfinţii şi sfinţii îngeri care sunt martori, sfinţii care au mărturisit înainte. Există, de asemenea, şi perspectiva Bisericii, care trăieşte dramatic martiriul membrilor săi. Este o tragedie pentru Biserică. După moartea Sfântului Arhidiacon Ştefan, Biserica a făcut mare plâns pentru el. Desigur, a dobândi un martir nu este totuna. Fiecare martiriu este o rană profundă în inima mamei, care este Biserica. Există şi perspectiva prigonitorilor şi a lumii indiferente, care trece cu uşurătate pe lângă acest act", a spus pr. prof. dr. Vasile Mihoc. Pornind de la textele biblice nou-testamentare referitoare la sensurile duhovniceşti ale martiriului creştin, părintele Mihoc a subliniat câteva aspecte importante din relevanţa acestui act jertfelnic pentru lume, Biserică, Dumnezeu şi sfinţi, perspective legate între ele, dar care nu pot fi surprinse în totalitate în cadrul unei prezentări. S-a pus accent pe suferinţele pe care le-a avut Sfântul Apostol Pavel, care a considerat martiriul ca un act normal, întrucât a înţeles rostul acestuia ca jertfă pentru ceilalţi creştini, pentru mântuirea altora. S-a adus în discuţie şi martiriul Sfântului Ştefan, al Sfântului Apostol Petru şi al altora, ca acte care au fost exemple de credinţă pentru Biserică. La final, a avut loc o sesiune de întrebări şi răspunsuri şi câteva contribuţii din sală.