Conferinţă internaţională la Craiova
Centrul de restaurare şi vizualizare al Facultăţii de Teologie din Craiova a găzduit sâmbătă, 11 iunie, cea de-a treia ediţie a Conferinţei internaţionale „Educaţie şi spiritualitate”. Evenimentul academic a fost pregătit în detaliu de colectivul Departamentului de pregătire a personalului didactic, în colaborare cu Facultatea de Teologie din Craiova.
Profesori universitari de pedagogie din ţară şi de peste hotare, cadre didactice din învăţământul preuniversitar, precum şi numeroşi studenţi din cadrul Universităţii din Craiova au participat sâmbătă, 11 iunie, la cea de-a III-a ediţie a Conferinţei internaţionale „Educaţie şi spiritualitate”. Deschiderea lucrărilor a avut loc în Aula „Nestor Vornicescu” a Centrului de restaurare, conservare şi vizualizare din strada Brestei nr. 24. Momentul de început a fost marcat printr-un buchet de piese religioase corale, pregătit de corala Facultăţii de Teologie din Craiova, dirijată de pr. lect. dr. Adrian Maziliţa.
„Educaţia religioasă este un bun pe care trebuie să-l păstrăm şi să-l aprofundăm”
În continuare s-a dat citire cuvântului de binecuvântare din partea Înaltpreasfinţitului Părinte Irineu, Arhiepiscopul Craiovei şi Mitropolitul Olteniei. „Pregătirea şi formarea pedagogică sunt înscrise în viaţa noastră şi se află imprimate în codul nostru ontologic. Omul creşte fizic şi intelectual odată cu vârsta, însă el trebuie să crească şi spiritual. Aceasta înseamnă a te îmbogăţi de tot ceea ce lumea a acumulat în decursul timpului şi a aduna înlăuntru cele mai alese valori pe care Dumnezeu le-a lăsat şi alţii le-au experimentat. Nu trebuie să uităm însă niciodată faptul că suntem în planul lui Dumnezeu din veşnicie. El şi numai El ştie ce vom face şi când vom face, ce vom realiza şi când vom împlini cele pe care ni le-a dăruit să le facem în această viaţă. Întrucât El este Bunătatea prin excelenţă, sălăşluiesc în noi premisele unei educaţii şi ale unei creşteri. În acest context, idealul omului credincios este sfântul, cel care a fost consacrat de Dumnezeu. Prin urmare, educaţia religioasă este un bun pe care noi trebuie să-l păstrăm şi să-l aprofundăm. Îl aşezăm cu sfinţenie în sufletul copiilor noştri, al tinerilor, pentru ca ei să aleagă tot ceea ce este mai bun şi tot ceea ce este mai curat. Împărtăşindu-ne astfel aprecierea şi aleasa preţuire faţă de valorile perene ale educaţiei şi spiritualităţii noastre ortodoxe, felicităm pe organizatorii Simpozionului «Educaţie şi spiritualitate» şi salutăm totodată apariţia celei de-a treia ediţii a volumului colectiv închinat acestei întâlniri. Întreaga activitate este rodul dragostei pentru adevăratele principii ale pedagogiei creştine, fiind generată de dialogul şi colaborarea dintre Departamentul de pregătire a personalului didactic şi Facultatea de Teologie Ortodoxă din Craiova”, a menţionat IPS Părinte Irineu.
Perspectivele unei abordări interdisciplinare în materie de pedagogie
În deschiderea conferinţei au mai luat cuvântul: prof. univ. dr. Romulus Lungu, prorector în cadrul Universităţii din Craiova, dr. Monica Joiţa, director adjunct, Direcţia Diplomaţie Publică, Culturală şi Ştiinţifică, MAE, România, prof. univ. dr. Marin Manolescu, Universitatea din Bucureşti, pr. conf. dr. Nicolae Răzvan Stan, decanul Facultăţii de Teologie din Craiova, şi prof. Silvia Cârţu, preşedintele Asociaţiei „Părinţi pentru copii - Oltenia”.
Prezentările referatelor au fost făcute pe trei secţiuni: universitar, preuniversitar şi studenţi. Fiecare participant a primit în mapă volumul conferinţei, prefaţat de IPS Părinte Mitropolit Irineu.
Scopul fundamental al Conferinţei „Educaţie şi spiritualitate” a vizat în principal abordarea unor teme importante ale educației contemporane, în contextul actual al schimbărilor macrosociale și al promovării valorilor spirituale și să contureze modele de bune practici în educația tinerilor. Sub această formă, evenimentul s-a adresat atât teoreticienilor și practicienilor din învățământul universitar și preuniversitar, cât și studenților - viitori profesori. Latura teologică a întâlnirii s-a evidenţiat prin raportarea la statutul orei de religie în şcoală, precum şi la necesitatea unei abordări interdisciplinare în domeniul pedagogiei creştine.